Bygghemma går multikanal med nyligen konkade Chilli

Bygghemma fortsätter nu förvärven och sätter tänderna i konkursbolaget och inredningskedjan Chilli.

Inredningskedjan Chilli meddelade i förra veckan att företaget begärt sig självt i konkurs. Nu kliver e-handelsjätten Bygghemma in och tar över nästan hela rasket.

Bygghemma har tidigare ingått ett samarbete med butikskedjan XL-Bygg och är inte främmande inför traditionell butikshandel. E-handelsföretaget har även två showrooms, ett i Malmö och ett i Stockholm. Nu tar man över de sex största Chilli-butikerna och inredningskedjans e-handel.

Annons

Siktar på 2 miljarder

Mikael Olander, VD för Bygghemma Group, meddelar till Dagens industri att de haft ett öga på bolaget och när konkursen var ett faktum slog man till direkt. I och med köpet räknar Bygghemma med att omsätta 2 miljarder kronor i år.

Bygghemma köptes upp av Ax:son Johnsons investmentbolag Nordstjernan i slutet av förra året. E-handelsbolaget har den senaste tiden gjort flera förvärv, stora som små, och växer mycket snabbt, speciellt om man når målet om 2 miljarder i omsättning.

Bygghemma lägger som sagt beslag på sex av Chillis största butiker, totalt har kedjan 23 butiker runt om i Sverige. Man tar även över varumärket Chilli.

- Chilli expanderade väldigt snabbt och har under de senare åren lagt till ett antal mindre lönsamma butiker. Vi tar över den friska kärnan, säger Mikael Olander.

Ska stärka Trademax

Färvärvet ska även stärka Trademax, möbel-divisionen inom Bygghemma, och man hoppas nu på synergieffekter.

- Tillsammans med Trademax närmar sig möbel-divisionen snabbt en omsättning på en miljard kronor, förhoppningsvis redan 2016, och målsättningen är att dubbla omsättningen inom 3 år. Vi är härmed nordens ledande möbelbutik på nätet. Vi är också en av nordens ledande möbelkedjor, alla kategorier, meddelar Mikael Olander.

Annons