Rapport: Byggvaror på nätet förra årets stora onlinesuccé

Under 2015 ökade försäljningen av byggvaror på nätet med 38 procent, vilket gör branschen till en av årets hetaste enligt nya siffror från PostNord.

PostNords e-barometer presenteras egentligen först nästa vecka, men redan nu har logistikleverantören smugit ut en del siffror från sin återkommande e-handelsrapport. Det står till exempel redan klart att byggbranschen på nätet, med en ökning på 38 procent, får räknas som årets onlineraket.

Byggtips ökar köplusten

PostNord tror att ökningen beror bland annat på att många e-handlare satsar på att tipsa och utbilda sina kunder, så att fler kan känna sig bekväma med att renovera och att bygga om hemma.

Annons

- Det blir allt lättare för privatpersoner att använda nätet för sina inköp av byggvaror och idag får kunderna alltifrån ”how-to”-filmer och instruktioner till tips och trix på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

PostNord pekar också på att förändringar kring hur man får göra ROT-avdrag, låga räntor och snabba flyttkedjor har påverkat byggbranschen positivt under året som gått. Bland annat har Bygghemma under året sett en tillväxt på 70 procent.

"Utvecklingen har gått snabbt"

Räknar man ihop både e-handel och fysiska butiker omsatte byggbranschen enligt PostNord 38,3 miljarder 2015. Men det är fortfarande en liten del av den totala omsättningen som kommer in via e-handel. I Ehandelsindex finns totalt 68 byggvarubutiker som klassas som renodlade e-handlare, varav vi har bolagsdata på 47 stycken. Dessa 47 omsätter tillsammans 1,7 miljarder kronor.

Enligt PostNord var många byggvaruhus långsamma med att ge sig ut på nätet, men när det väl blev av togs webbshoparna tacksamt emot av kunderna som kanske ofta tycker att det är besvärligt att bege sig till ett byggvaruhus.

- Nu finns i stort sett alla stora kedjor representerade på nätet. Utvecklingen har gått snabbt framåt och i dag finns avancerad logistik för att få alla varor på rätt plats i rätt tid till såväl lager som hem till kund, säger Carin Blom.

Annons