CDON planerar att rivstarta julen med Black Friday

Fredagen den 28 november inleds julhandeln på allvar i USA. Black Friday är den traditionella shoppingdagen då julhandeln startar och i år hoppas flera svenska e-handlare på samma effekt här hemma. Bland dessa finns CDON Groups nätbutiker som hoppas få en rivstart på julhandeln i år igen.

Black Friday är en viktig handelsdag i stora delar av världen, främst i USA där dagen ses som den traditionella shoppingdagen då julhandeln drar igång på allvar. På senare år har även e-handeln hakat på med gott resultat, och förra året gjorde flera nordiska e-handlare gemensam sak för något liknande på denna sidan pölen.

E-handelsjättarna CDON Group och Zalando gjorde ett gemensamt försök att etablera en svensk e-handelsdag. De båda gjorde också sitt bästa för att få fler e-handlare att haka på och sätta ett starkt fokus på just näthandeln med speciella erbjudanden.

Annons
Annons

Namnet E-handelns dag användes dock ganska sparsamt när dagen grydde, istället skyltade många e-handlare med Black Friday. Men på CDON konstaterade man att det viktigaste inte är namnet, utan innehållet.

– Under Black Friday förra året fick vi 1 200 000 miljoner besök i våra butiker och vi sålde 180 000 varor, vilket är fler än två produkter per sekund under hela dygnet. Våra butiker rivstartade julhandeln och kunderna fick en positiv upplevelse med fina erbjudanden, hög service och snabba leveranser. I år satsar vi på att bli ännu bättre, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef på CDON Group.

Var femte e-handlare

Kampanjen verkar trots namnförvirringen ha löpt på bra för CDON Groups sajter, och man verkar samtidigt ha bidragit till att öppna ögonen på de svenska e-handlarna när det gäller dagens möjligheter.

I år satsar vart femte svenskt e-handelsföretag på att genomföra någon aktivitet i samband med Black Friday och Cyber Monday enligt e-barometern. Att jämföra med fjolåret då endast 7 procent av företagen planerade att delta.

CDON Groups nio butiker CDON.com, Nelly, NLYman, Members, Gymgrossisten, Milebreaker, Bodystore, Lekmer och Tretti kommer även i år att ha unika Black Friday erbjudanden med prissänkningar och aktiviteter under hela dygnet. Även kapaciteten i butikernas kundservice och lager förstärks för att hantera de volymer som väntas under årets Black Friday.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!