Caliroots lanserar eget märke: ”Har omvärderat situationen”

Tänkte om efter 14 år.

Att lansera ett eget varumärke är å ena sidan något som e-handelsföretaget Caliroots tidigt bestämde sig för att inte göra, men å andra sidan något som vd:n Andreas Koschnike tycker att företaget borde ha gjort för länge sedan.

Det får vi veta när vi tar kontakt med Andreas Koschnike för att höra oss för om varumärket Caliroots Essentials som lanseras i morgon.

Annons
Annons

- Vi är stolta över att vara ett multibrand-företag. Det har varit vår profil och det kommer det att fortsätta att vara. Men efter 14 år har vi omvärderat situationen och kommit fram till att vi vill ha en plattform där vi kan vara lite mer som vi själva vill, säger han till Ehandel.se.

Fånga upp trender och testa nytt

Enligt Andreas Koschnike ger ett eget varumärke företaget större möjligheter att testa nya saker och att snabbare hoppa på nya trender.

- Möjligheterna är jättestora, sammanfattar han.

En annan fördel som brukar lyftas fram med egna varumärken är att marginalerna förstås blir bättre när minst ett mellanled kapas. Caliroots kläder ska dock vara tillverkade av kvalitetsmaterial i Europa, vilket företagets vd menar gör att marginalerna inte blir lika stora som om produktionen hade skett i till exempel Asien.

Med tanke på det, hur har ni valt att prissätta ert märke?

- Vi har lagt oss i mitten. Inte för billigt och inte heller för dyrt.

Minst en kollektion till i år

Caliroots Essentials, som ska säljas både på nätet och i Caliroots butiker i Stockholm och Göteborg, kommer att släppa flera nya produkter under sommaren. I början av hösten väntar dessutom en helt ny kollektion i storlek med den som släpps i morgon.

Att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan det egna varumärket och de märken man är återförsäljare för, är inte något som bekymrar Andreas Koschnike. Han menar att det är lättare att få till bra egen produktion nu jämfört med hur det var förr.

Annons
Annons

- Nu ser man att fler väljer att göra egna saker. Det handlar mer om hur duktig man är själv, avslutar han.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!