Caliroots lönsamt – efter tillväxt på 60 procent

Har omsatt 320 miljoner kronor under de senaste tolv månaderna.

De senaste åren har e-handeln Caliroots sett en stadig ökning, men lönsamheten har inte nått fram i samma tempo. Nu har dock något hänt. Enligt VD:n och grundaren Andreas Koschnike har Caliroots under perioden juni 2016 till maj 2017 omsatt 320 miljoner kronor. Och det är inte allt - streetwearbutiken är nämligen nu även lönsam med en vinstmarginal på drygt 5 procent för perioden.

- Japp, maj månad blir en historisk milstolpe. Vi är nu lönsamma för den senaste 12 månaders-perioden, bekräftar en glad Andreas Koschnike för Ehandel.se.

Annons

"Intäkter i rätt nivå med kostnader"

Tillväxten för Caliroots har under de senaste tolv månaderna kommit upp i 50 procent om man ser till koncernen och 60 procent om man ser till Caliroots enskilt. Men även om Andreas Koschnike är glad över företagets stigande omsättning ser han extra positivt på den uppnådda lönsamheten.

Är det här enligt företagets plan?

- Vi ville kanske egentligen ha nått dit redan förra året men ibland går det inte så fort som man har tänkt sig.

Den senaste tiden har Caliroots bland annat investerat i både lagerverksamheten och nytt kontor, något som har inneburit kostnader och resulterat i en kostym som enligt Andreas Koschnike stundtals varit lite för stor. Nu kan han dock konstatera att företaget har vuxit i sina kläder.

- Nu börjar intäkterna vara i rätt nivå med de kostnadsposter vi har, sammanfattar han.

Vill nå 400 miljoner i år

Enligt Koschnike beror ökningen på en kombination av flera saker, och han nämner bland annat insatserna från företagets inköps- och marknadsteam som exempel.

- Sen ser vår lagerpersonal till att vi skickar våra orders snabbt och smidigt samma dag, men även att returer vänds inom en vecka. Vi har också lagt mer resurser på inleverans och foto, och slipat våra rutiner så att vi får varorna live snabbare än någonsin tidigare, berättar han.

Är det någon särskild marknad som det går extra bra på?

Annons

- Både Tyskland och Frankrike går jättebra och det är två länder vi verkligen hade hoppats på, så det är vi förstås glada för.

För 2017 som helhet är Caliroots mål att komma upp i en total omsättning på 400 miljoner kronor. Fortfarande väntar den viktiga julhandeln som Andreas Koschnike förstås hoppas ska bidra till extra klirr i kassan.

Hur kommer ert resultat att se ut i slutet av året?

- Det får vi se då.

SE ÄVEN: Caliroots grundare om vikten av lokal närvaro

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!