Caliroots växer kraftigt och gör nyemission på 20 miljoner

Efter flera stora investeringar är Caliroots återigen lönsamt, och med en tillväxt på 50 procent, siktar streetwearföretaget på en omsättning runt 200 miljoner under 2015.

Under våren 2014 köpte Caliroots, som sedan 2013 även äger e-handlaren Andmotion, upp butikskedjan Hollywood. I samband med det senaste förvärvet gjordes stora investeringar för att effektivisera samdriften på lager och backoffice.

En stor kostnad för bolaget, men sedan i mars i år är man återigen lönsamma, och det med en rejäl fart på tillväxten.

Annons
Annons

– 2015 har varit ett år då vi kunnat fokusera till 100 procent på vår onlineprodukt, säger Andreas Koschnike, vd och grundare till Caliroots.com och fortsätter.

– Bidragande faktorer till den kraftiga tillväxten på 50 procent online, är ett lyckat lokaliseringsarbete i de nordiska länderna, samt effekter av den nya marknadsavdelningen med fullt digitalt fokus. Prognosen för 2015 är att vi pekar mot 200 miljoner kronor i omsättning.

Kliver djupare ner i Europa

Caliroots har även passat på att plocka in 20 miljoner kronor i en nyemission där Verdane Capital VIII, eEquity och Arthur Engel deltagit. Andreas Koschnike är dock fortsatt största enskilda ägare och pengarna kommer att användas för att utöka utbudet, bygga organisation och utrymme för att etablera närvaro i fler länder.

– Vi har egentligen bara börjat bocka av must win check-boxarna per land. Nu tar vi klivet vidare ner i Europa samtidigt som vi kan växa i organisationen och få fler händer till att optimera på befintliga marknader.

Caliroots har även flyttat till ett nytt 7000 kvadratmeter stort lager som förhoppningsvis ska räcka till ett par år framöver.

– Just nu håller vi på med att installera ett större lagerhanteringssystem med NYCE som vi räknar med ska effektivisera ytterligare speciellt på inleverans som ju lätt kan bli en propp när man jobbar med kläder, säger Andreas Koschnike.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!