Care of Carl: ”Förbereder för nästa tillväxtfas”

E-modehandeln expanderar.

Care of Carl, som har sitt säte i Borås, är en e-handel säljer herrmode på den nordiska marknaden. Nätbutiken fungerar som en plattform där man kan hitta stilguider, få tips av en stilrådgivare eller läsa en e-tidning om herrkläder. Deras onlinebutik har nu varit igång i nästan tio år. Vd och medgrundare Henning Källqvist har tidigare jobbat som inköpsdirektör på onlinehandeln NetOnNet.

Enligt en färsk årsredovisning, som dock bara gäller för maj till december 2018, landade Care of Carls omsättning på 154 miljoner kronor. Den siffran kan jämföras med 202 miljoner kronor för hela verksamhetsåret 2017/2018. Modeföretaget har nyligen bytt räkenskapsår, vilket gör att deras senaste bokslut bara täcker in åtta månader. Tittar man på försäljningen för hela kalenderåret 2018 uppgick deras omsättning till 236 miljoner kronor.

Annons
Annons

- Vi hade en fortsatt försäljningstillväxt under föregående år och den var i nivå med våra förväntningar. Vi har en fortsatt god lönsamhet vilket är viktigt för oss så att vi kan fortsätta investera i bolaget. Resultatet låg också i nivå med våra förväntningar, säger vd Henning Källqvist till Ehandel.se.

För året 2017/2018 kom bolagets resultat upp i 20 miljoner kronor. Under de åtta månader som den nya rapporten avser är samma post uppe i 15 miljoner kronor. För hela kalenderåret blir den siffran 22,7 miljoner.

Finsk expansion och ny aktieägare

2018 har varit ett händelserikt år för e-modehandeln. Som vi har skrivit tidigare gick de in på den finska marknaden under hösten 2018. Förutom Finland säljer de kläder i Sverige, Danmark och Norge.

LÄS ÄVEN: Care of Carl går in i Finland 

De bytte även huvudägare då de gick in i ett partnerskap med investmentbolaget Litorina.

LÄS ÄVEN: Investmentbolag blir ny huvudägare i Care of Carl

Enligt Henning Källqvist har företaget flera projekt på gång. Han avslöjar att det inte är omöjligt att Care of Carl kommer att ge sig in på flera marknader inom en nära framtid. 

- Det viktigaste för oss är att erbjuda våra kunder den bästa köpupplevelsen, en av de viktigaste parametrarna för den är vårt sortiment som vi kontinuerligt utvecklar, säger han och fortsätter:

Annons
Annons

- Till hösten har vi flera spännande lanseringar. Under detta året förbereder vi oss också inför nästa tillväxtfas genom att vi har stärkt upp vår organisation, utökat vår lageryta och utvärderar vilka fler marknader som vi kan hitta kunder på.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!