Chiquelle jagas av investerare – åtta erbjudanden hittills i år

Internationellt intresse för att investera i den snabbväxande e-handlaren.

När e-handelsföretaget Chiquelle redovisade sina senaste siffror i somras stod det klart att omsättningsökningen under det senaste året låg på runt 260 procent. Sedan dess har utvecklingen sett fortsatt positiv ut för företaget, som under hösten och vintern bland annat har hunnit med att expandera sortimentet med inredningsprodukter och att dubbla lagerytan.

Under förra årets Black Friday hade Chiquelle sin bästa dag någonsin, med försäljning på över två miljoner kronor.

Annons

"Intresserade av rätt resurser"

Och när det går bra för ett företag dröjer det ofta inte länge förrän förslagen från investerare börjar trilla in. Nu meddelar Chiquelles VD Pouya Boland att hans e-handel har uppvaktats av inte mindre än åtta investerargrupper hittills i år, varav fyra ska vara från Sverige, tre från Storbritannien och en från Schweiz.

- Det stora intresset för att investera i Chiquelle kom igång efter att vi berättat om vår tillväxt, våra planer och vår närvaro i sociala medier, men den huvudsakliga faktorn var att Chiquelle blev ett eget varumärke med egen produktion, säger han.

Satsningen på det egna varumärket har enligt Pouya Boland gått hem väl hos Chiquelles kunder. 80 procent av det som säljs hos Chiqulle är numera varor från det egna märket och han uppskattar att den siffran kommer att ha vuxit till 100 procent efter sommaren.

Planerar ni att säga ja till någon av investerarna?

- Vi är väldigt noga med urvalet och väntar gärna på rätt tillfälle. Vi har inga ekonomiska problem, och skulle i så fall inte bara vara intresserade av pengarna utan av rätt resurser. Rätt investerare kan ta Chiquelle till toppen och göra företaget till ett exklusivt och stort märke i Europa och Sverige. Men det kan alltid vänta.

Behåller majoriteten själva

Enligt Pouya Boland har Chiquelle inte aktivt letat efter investeringar, utan de aktuella bolagen har på eget initiativ tagit kontakt med e-handlaren.

- Vi kommer inte att stänga dörren för att ta in investering. Vårt mål är att bli störst i Norden och Europa, och med rätt investering vid rätt tidpunkt kan vi nå det målet snabbare.

Hur stor andel av bolaget hade ni kunnat tänka er att ge upp?

Annons

- Vi kommer aldrig att sälja företaget, utan bara ta in investering för att nå målen. Vi kommer inte heller att ge upp en majoritet av bolaget utan det kommer alltid att vara vi som står bakom varumärket och tar de viktiga besluten.

Annons