Chiquelle satsar på AR – ska låta kunderna prova kläder

Gör det enklare att ta köpbeslut.

Den senaste tiden har vi fått se allt fler AR-appar inom e-handeln. Förstärkt verklighet (AR) har blivit riktigt hett i samband med att Apple och Google lagt allt mer resurser på att göra tekniken så användarvänlig som möjligt.

LÄS ÄVEN: IKEA lanserar AR-app med Apples nya kit

Annons

Nu meddelar den svenska modebutiken Chiquelle att även de kommer att satsa på AR-teknik kopplad till sin nätbutik. En ny app ska lanseras, med teknik ifrån företaget Figuratic, och den ska erbjuda nya möjligheter för kunderna att prova kläder.

- Produkten är en innovativ mobilapp som låter kunderna prova kläder och outfits virtuellt, via Chiquelles produtkkatalog. Kläderna syns på en egen 3D-avatar, utformad efter kundens egen kropsform, säger Pouya Boland, vd och grundare av Chiquelle.


Hur det kan se ut i appen

Enligt Chiquelle så finns det så många val när man handlar mode på nätet att det blir svårt för kunderna att ta köpbeslut. AR-teknik ska göra det lättare att kunna interagera med plaggen, även om det sker virtuellt i rummet via mobilens kamera.

Bra i sociala medier

Pouya Boland tror även att tekniken kan ge en boost i sociala medier då kunderna exemplevis kan dela virtuella outfits.

- Denna AR-teknik kombinerat med våra modeprodukter gör att konsumenterna interagerar mer i sociala medier och får en mer personlig och interaktiv upplevelse. De kan mixa, matcha och skapa olika stilar som kan delas med deras vänner, eller sparas som favoriter, säger Pouya Boland.

Företaget meddelar att den nya appen kommer att lanseras någon gång kring september.

Annons
Annons