City Gross kombinerar mat med vintips i mobilen

City Gross fortsätter sin satsning på vinfronten och börjar med butiksinformation om hur man kombinerar mat och vin. Med hjälp av mobilen kan kunden scanna QR-koder vid olika varor och få tillgång till vin- och mattips samt recept.

City Gross erbjuder sedan i somras, tillsammans med nätvinhandlaren Winefinder, samleverans av vin tillsammans med City Gross Matkasse.

Nu tar kedjan nästa steg genom att dra igång en satsning på att i butiksmiljö förmedla vilken typ av vin och mat som passar ihop. Genom att i butiken scanna QR-koder vid olika varor med mobiltelefonen får konsumenten tillgång till vin- och mattips samt recept.

Annons

– Det känns naturligt att möta det stora intresset för hur man kombinerar mat och vin med information om vintyper och druvsorter när man handlar maten, säger Johan Johnsson, vice VD på Bergendahls Food, som äger och driver City Gross.

Är ej säljinriktad

City Gross satsning på vin tillsammans med Winefinder sågs inte med blida ögon av Systembolaget som snabbt polisanmälde båda företagen. Åklagaren valde dock att inte gå på Systembolagets linje och lade senare ner förundersökningen.

Sista ordet verkar däremot inte vara sagt, men City Gross passar nu på att utöka sin satsning. Dagligvarukedjan är dock noga med att påpeka att den inte strider mot svensk lag.

– Den strider ej mot svensk lag i det att den information som erbjuds är allmänt hållen och ej kopplad till vinproducenter eller enskilda vinfabrikat. Den är därmed ej heller säljinriktad med till exempel erbjudanden eller rabatter, skriver City Gross i ett pressmeddelande.

Ny kedja lanserad

Satsningen inleds denna veckan med ett test på City Gross i Västerås, Norrköping, Nyköping, Ättekulla, Landskrona, Uppsala och Mantorp samt M.A.T i Helsingborg. Den sistnämnda är Bergendahls senaste lansering inom dagligvaruhandeln.

Med den nya kedjan vill man återknyta till forna tiders saluhallskänsla med bland annat möjlighet att äta i butiken eller ta med färdig mat för uppvärmning, samt en anpassning till e-handel via touch-skärmar där man kan beställa varor för hem och fritid för hemleverans.

– Dagligvaruhandeln håller på att förändras utifrån nya kundbehov. Intresset inför öppningen och dagens kundanstormning talar för att vi tänkte rätt när vi satsade på saluhallskänsla, måltidslösningar och e-handelsanpassning, säger Jan Hildingsson, butikschef på M.A.T. Helsingborg.

Källor: Press (1, 2)

Annons

Annons