Coops e-handel växer i rekordfart

Har ökat försäljningen av nätmat med nästan 60 procent hittills i år.

Efter att ha haft ekonomiska problem de senaste åren så kan nu Coop-koncernen ha hittat lösningen. Räddningen? Nätmaten.

Nätmaten ökar med 58%

Bara i år har konceptet med att beställa mat för hemkörning på coop.se ökat med 58 procent under de tre första kvartalen. Ökningen är dessutom större än tillväxten för hela nätmatshandeln som helhet. Enligt Svensk Digital Handels D-Food Index ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent under årets tre första kvartal. Coop ökar alltså försäljningen av mat på nätet mer än resten av nätmatsaktörerna.

Annons

Enligt Coop själva beror ökningen till stor del på satsningen Smartkassen, som snabbt blivit en succé och idag står för vart femte köp. Tjänsten gör det möjligt att anpassa plockmat efter olika recept som kunde själv väljer i Coops egen receptdatabas.

Satsar utanför storstäderna

En annan orsak till framgången är att Coop satsat på matkassar även utanför storstäderna och idag enligt egen uppgift har möjlighet att köra hem mat till hälften av alla svenskar.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop i ett pressmeddelande.

Darkstore snart i bruk

För att möta den stora efterfrågan på näthandlad mat öppnar koncernen dessutom sin nya Dark Store efter årsskiftet. Den är endast öppen för nätkunder och beräknas tredubbla företagets kapacitet för att bedriva e-handel.

Annons