Cyber Monday tappar på grund av Black Friday

I takt med att återförsäljarna lägger mer krut på Black Friday väljer allt fler konsumenter bort e-handelns motsvarighet Cyber Monday.

Färre konsumenter förväntas shoppa online under årets upplaga av Cyber Monday än jämfört med förra året. Något som till stor del beror på att e-handlarna i år valt att lägger mer fokus på Black Friday, samtidigt som många kört kampanjer under hela förra veckan.

Det enligt en ny undersökning, framtagen av the National Retail Federation, som räknar med att 121,3 miljoner konsumenter kommer att shoppa online under måndagen. En minskning med 4,4 procent och 126,9 miljoner förra året, skriver Internet retailer.

Annons
Annons

Enligt undersökningen planerar 49,5 procent av alla konsumenter att shoppa online under Cyber Monday. Något som innebär att det är första gången sedan 2010 som färre än hälften av alla konsumenter planerar att e-handla under Cyber Monday.

Helgen fortsätter att utvecklas

Nyligen publicerade Deloitte en annan undersökning som visade att Black Friday nu är den enskilt största shoppingdagen online i USA. Något som innebär att dagen passerat Cyber Monday, som är e-handelns motsvarighet till Black Friday, och som lanserades i mitten av 2000-talet.

Men även om färre människor förväntas handla online under Cyber Monday, behöver det inte betyda att konsumenterna förväntas handla mindre under årets julhandel som helhet. Eller att dagen tappat sin forna glans, snarare är det så att de enskilda dagarna håller på att smälta ihop till en lång rea-helg.

– Cyber Monday kommer att bli en stor dag, det råder ingen tvekan om det. Den här helgen och julhandeln fortsätter att utvecklas och börjar samtidigt mycket tidigare än Thanksgiving-helgen, säger Matthew Shay, VD för National Retail Federation.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!