DIBS: ”Black Friday slår rekord för fjärde året i rad”

Men dagen har förlorat lite av sin glans.

Betalbolaget DIBS har nu sammanställt gårdagens försäljningssiffror och det blev förstås ett nytt rekord. Det är dock ingen explosionsartad ökning. Från redan höga nivåer så växte Black Friday i år med 10 procent i antal köp.

Förklaringen till den, i sammanhanget, låga tillväxten är inte oväntat det faktum att Black Friday numera inte längre bara är en dag utan också hela helgen och för många butiker hela veckan.

Annons
Annons

- När Black Friday tjuvstartade torsdag kväll så minskade handeln jämfört med i fjol men ökade sedan mycket kraftigt under natten och morgontimmarna. Därefter planade handeln ut och det slutgiltiga facit för hela dygnet inklusive tjuvstarten blev en ökning på tio procent i antal köp, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Inte konstigt att det börjar plana ut"

DIBS uppmätta ökning i fjol, endast under Black Friday, var 14 procent. Företagets siffror är baserade på transaktioner hos tusentals svenska nätbutiker.

- Hype och hysteri och ännu ett nytt rekord för e-handeln på Black Friday. Det är inte konstigt att det börjar plana ut med tanke på de senaste årens enorma tillväxt och att kampanjandet sker hela veckan inklusive nu i helgen, säger Daniel Larsson, vd på DIBS.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!