Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

Med en minimal budget har däcksajten Tyred.se på kort tid nått en omsättning på 2 miljoner kronor i månaden. Nu siktar det småländska familjeföretaget på en första årsomsättning på 20 miljoner.

Familjen Karlsson har sålt däck och fälgar i sin butik Nettodäck i Oskarshamn sedan 1992. Under 2014 bestämde man sig för att komplettera med e-handel, och sedan lanseringen i november har det rullat på i högt tempo.

Efter endast tre månader omsätter Tyred.se, som nu har 40 000 produkter i nätbutiken, 2 miljoner kronor i månaden och siktar på att nå en första årsomsättning på 20 miljoner kronor.

Annons

– Vi trodde inte själva att det skulle gå så fort framåt som det gjorde på så kort tid, vilket resulterade i att min pojk Christian och jag fick sitta dygnet runt för att inte tappa det. Nettodäck i Oskarshamn som är grunden till hela sidan har fått ta in mer personal för att kunna hantera det tryck som alltid blir under däcksäsong, säger Kenth Karlsson, VD och grundare av Tyred.se.

En genomtänkt strategi

Bakom framgången ligger en genomtänkt strategi och Tyred.se har valt att satsa på kortare Adwords-kampanjer och närvaro på prisjämförelsesajter. Man har även lagt fokus på mobilitet och användarvänlighet och kunder kan bland annat optimera sitt köp genom att kombinera däck och fälgar från olika leverantörer.

För att klara av det lager som krävs har man valt att använda sig av dropshipping där leverantören skickar varorna direkt till slutkonsument.

– Vi vill alltid ge bilentusiasterna rätt information snabbt, vilket gått över förväntan. Nu får en av oss tre, Christian släppa däcken, han har heltidsjobb i e-handeln, säger Kenth Karlsson.

Annons