Miljonstartup ska tvätta rent på den svenska marknaden

Efter succé i Danmark, där bland andra Boozt är med på tåget, står nu svenskarna på tur för Washas revolutionerande tvättservice.

För tre år sedan inledde startupen Washa sin verksamhet i en lägenhet i Köpenhamn. Planen var att hämta upp folks smutstvätt, se till att den blev i fint skick igen, och sen lämna tillbaka den. Efter sex månader gick tvättföretaget Berendsen in med investering, och resten är historia.

Nu omsätter Washa, som rubricerar sig själv som ett logistikföretag, över en miljon danska kronor i månaden, når ut till fler än 50 000 aktiva kunder och är enligt VD:n Karim Ben M’Barek dessutom “väldigt lönsamt”. De får sina plagg tvättade av Berendsen men upphämtade och levererade av Washa.

Annons
Annons

Ska köra smutstvätt över bron 

Karim Ben M’Barek, som grundade Washa tillsammans med vännerna Jannick Christensen och Max Stripp, ser framför sig att Washa kan fungera på i stort sett alla marknader där Berendsen är etablerade. För några månader sedan valdes dock Sverige ut som ett första land att expandera till.

- Vi vill gärna fokusera på ett land i taget och har nu valt att börja med Sverige, och i första hand Malmö. Vi har vårt huvudkontor på Kastrup så Malmö är enkelt för oss att ta oss till, säger han.

Kommer ni alltså att utöka till fler svenska städer längre fram?

- Vi hanterar något som är personligt för kunderna och därför är det väldigt viktigt att vi är försiktiga. Men när vi väl har lärt känna den svenska marknaden kommer vi att fortsätta att expandera.

Kluster av kunder ger bättre pris

Ett lite annorlunda upplägg som Washa använder sig av, är att låta kunderna ta del av när andra kunder har valt att lägga sina beställningar. Om en kund väljer att lägga sin upphämtning eller leverans inom samma tidslucka som en annan kund, får han eller hon rabatt.

- Det blir billigare för kunden och det blir billigare för oss som kan köra ut till flera kunder samtidigt.

Washas kunder kan välja upphämtning eller leverans inom tidsfönstret 07.00 och 21.00, och Karim menar att det är framför allt en önskan om bekvämlighet som gör att kunderna vänder sig till företaget.

Han ser Malmö som en stad där “många bär kostym”, och där underlaget för en tvättservice borde vara stort.

Annons
Annons

- Människor är upptagna oavsett vilken marknad det handlar om. De har inte tid att till exempel ta sig till kemtvätten själva och är därför beredda att betala för bekvämlighet, säger Karim Ben M’Barek.

"I stort sett öppet hav"

För en tid sedan berättade vi att e-handlaren Boozt, utöver att bjuda sina kunder på gratis kryssning, även använde sig av gratis kemtvätt som ett sätt att visa sina kunder uppskattning. Upplägget lanserades i samarbete med Washa för åtta månader sedan, och företagets VD ser gärna en fortsättning i Sverige.

- Ja, så fort vi är etablerade kommer vi att börja med samma sak i Malmö, säger han.

Hur upplever ni konkurrensen på den svenska marknaden?

- Vi har faktiskt inte hittat någon som gör något liknande, vilket kan tyckas lite märkligt. Så det är i stort sett öppet hav för oss vilket gör att vi kan erbjuda ännu mer värde i form av bekvämlighet för kunden. Och det är vi förstås väldigt glada över, avslutar Karim Ben M’Barek.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!