Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

Bekräftar det kommande "kapacitetstillägget".

I morse kunde vi avslöja att PostNord har tagit till en ny strategi för att möta de mängder med e-handelspaket som väntas under årets julhandel.

Under perioden 15 november till och med den 31 december kommer företaget att lägga på ett så kallat "kapacitetstillägg" på flera av sina pakettjänster, vilket innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

"Vanligt förekommande i branschen"

Ehandel.se kontaktade PostNord för att få mer information om beslutet, som alltså har tagits för att företaget ska kunna möta det ökade trycket från e-handeln.

Fanns det ingen annan lösning?

- Kapacitetstillägg i olika former är vanligt förekommande i branschen, mot bakgrund av de kapacitetsutmaningar som blir extra tydliga i perioden mellan Black Friday och nyår har vi valt att införa ett kapacitetstillägg, skriver Emma Riblom, kommunikationschef på PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

Ökade kostnader för chaufförer och lastbilar

Tillägget på fyra kronor per kolli ska bland annat göra det lättare för PostNord att få tag i chaufförer under den delen av året då efterfrågan är som starkast.

- Framför allt är det kostnaderna för transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer som under denna period ökar, PostNord inför kapacitetstillägget för att kunna hantera dessa extra kostnader.

Är det inte upp till PostNord att tillgodose kundernas behov för det priset som de redan betalar?

- Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån en extrem högsäsong, det gäller att hitta balansen mellan ett "normalläge" och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher och något som nu även PostNord väljer att införa, avslutar Emma Riblom.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!