Intervju Därför sålde han SiteDirect

Redan år 2000 startades plattformsleverantören SiteDirect upp av Mathias Ivarsson. I veckan blev det klart att Mathias säljer bolaget och vi har tagit reda på varför.

I tiden kring och efter IT-bubblan grundades många plattformsleverantörer. E-handeln var fortfarande i sin linda i Sverige, men en handfull entreprenörer såg potentialen i marknaden. SiteDirect var en av de tidigaste aktörerna på marknaden. Efter 15 år som plattformsleverantör så blev det igår officiellt att Mathias säljer bolaget till Ninetech.

Grundades samtidigt som OsCommerce

Som e-handlare  fick man antingen köpa eller bygga en skräddarsydda plattform eller använda någon form av hyrlösning, som det fanns relativt få av att välja på. Det fanns inget Magento, WooCommerce eller Prestashop på denna tiden. Däremot kom den första versionen av OsCommerce samma år som Mathias grundade sitt bolag, men för en svensk e-handlare med ambitioner hade man inte många val.

Annons
Annons

Förra året omsatte SiteDirect lite över 22 miljoner med en vinst på 4,5 miljoner och igår blev det officiellt att bolaget byter ägare. Vi ringde upp Mathias för att få inblick i hur hans tankar gått under åren och varför han valde att lämna ett så lönsamt bolag.

Fasade ut sig själv

”Det var dags att låta SiteDirect ingå i ett större sammanhang för att kunna fortsätta växa och utvecklas, därmed var tajmingen och matchen med Ninetech perfekt. Dessutom lämnade jag redan för tre år sedan över VD-rollen i SiteDirect till vår dåvarande försäljningschef Micke, så steget att kliva av helt var inte så långt.” säger Mathias.

Samtidigt som Mikael tillträdde började han fasa ut sig själv ur det operativa arbetet i bolaget och har senaste åren jobbat heltid med sitt nya startup Shopit.

”Som entreprenör drivs jag av att skapa nya saker och inte bli stillastående. Jag tror många av oss har den där genen, som gör att vi måste ha nya utmaningar efter ett tag. 15 år är ändå ganska lång tid.”

Flitigt uppvaktad av köpare under åren

Under åren har Mathias uppvaktats av flera potentiella köpare. Både konkurrerande bolag, men också rent finansiella investerare som såg att bolaget kunde ge bra avkastning på deras kapital.

”För mig har det där aldrig varit intressant. Om jag ska lämna över bolaget ska det ge värde till fler än mig. Personalen måste få det bra och kunder måste kunna räkna med ännu bättre service och produkter.”

När så Ninetech dök upp på radarn, som inom e-handelsbranschen är relativt okända, kände han att här kunde han uppnå just det. Dels gå helhjärtat in i nästa projekt, men även räkna med att bolaget han lämnar faktiskt kommer bli bättre än det är idag.

Framtiden för branschen

Det skedde för några år sedan ett stort skifte för e-handlare i mellanstorleken och uppåt, vilket märktes tydligt för plattformsleverantörerna. Helt plötsligt valde många kunder att växa med Magento istället för skräddarsydda lösningar.

Annons
Annons

SiteDirect löste detta genom att börja komplettera sin egen plattform med en Magento-produkt, och de är inte ensamma om detta. Ett annat problem för plattformsleverantörerna är att allt färre små e-handlare har möjlighet att växa upp på en allt mer mättad marknad vilket gör att antalet nya tillväxt-e-handlare inom B2C har minskat.

B2B-marknaden har stor potential

Mathias tror att det däremot ligger det fortfarande en väldigt stor marknad väntande på B2B-sidan där vi bara skrapat på ytan ännu och att även handeln mellan företag vill ha samma köpupplevelse som konsumenterna har idag.

Konsolideringen tror han kommer fortsätta, men han säger att han är lite förvånad att det inte skett mer på denna fronten under de senaste åren. Fortfarande är marknaden väldigt fragmenterad.

”Jag tror inte att potentialen för e-handelsleverantörer är sämre idag, men konsolidering måste ske i större grad och mycket tillväxt måste hämtas från B2B-sidan, och bland internationella lösningar och kunder” säger han.

Den klassiska frågan inom exits, ”vad fick du betalt?” svarar Mathias på med ett skratt och säger ”Det vet du att jag inte kan svara på”.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!