Den självkörande lastbilen kör nu på allmän väg i Sverige

"Det är viktigt att gå långsamt fram".

I slutet av förra året kunde vi berätta att DB Schenkers hyttlösa, eldrivna, och självkörande lastbil hade börjat köra runt i Jönköping. Det hela tog dock inte plats på allmän väg utan på privat område, från ett lager till en terminal.

LÄS ÄVEN: Schenkers självkörande lastbil kör nu runt i Jönköping

Annons

Nu meddelar fraktbolaget att man fått tillstånd att även köra fordonet på allmän väg, dock i begränsad omfattning.

- Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, i ett pressmeddelande.

"Automation är framtiden"

Det är ett blygsamt första steg men den totala sträckan som den självkörande lastbilen, också kallade T-poden, nu kör är på 300 meter, varav 100 meter är på allmän väg. Den åker mellan två av DB Schenkers anläggningar.

- Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem. Elektrifiering och automation är definitivt framtiden och vi vill vara en del av den teknikutvecklingen och se vilka möjligheter och utmaningar som den bär med sig, säger Mats Grundius.

Fjärrchaufförer kommer behövas

Som med all automation kommer givetvis frågan om människorna ska ersättas med dessa maskiner. Detta sägs dock inte vara fallet.

- Det är verkligen inte så jag ser det. För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det, säger Mats Grundius.

LÄS ÄVEN: Stort intresse för självkörande fordon: "Ett historiskt beslut"

DB Schenkers självkörande lastbil är utvecklad av det svenska företaget Einride och nästa steg för T-poden är förstås en längre sträcka på allmän väg. Det främsta användningsområdet sägs dock vara i mindre komplexa trafikmiljöer, som till exempel på motorväg utan mötande trafik.

Annons

- Nästa steg för oss skulle kunna vara att prova T-poden på en längre sträcka – exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli.

Annons