Den svenska E-handeln slår nya tillväxtrekord

Den svenska näthandeln ökar explosionsartat. Under årets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma period i fjol. Sport- och fritidsartiklar står för den största ökningen, men även i mogna branscher, som böcker, film och musik fortsätter tillväxten.

E-barometern för årets första kvartalet är nu ute, och det är munter läsning för alla e-handlare. Under årets första tre månader ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det är den största ökningen procentuellt sedan motsvarande kvartal 2007.

– Det senaste halvåret har Postens paketvolymer ökat kraftigt. E-handelns enorma tillväxttakt är en bekräftelse på hur viktig e-handeln är för alla företag i dag, säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson.

Annons

Alla branscher växer så det knakar men den största tillväxten står Sport- och fritid för med en ökning på hela 32 procent. Heminredning och möbler ökar med 26 procent och hemelektronik steg med 20 procent. Även böcker och media som är en mogen marknad ökade med 4 procent.

– Den uppåtgående trenden att handla heminredning på nätet är en bekräftelse på vad vi länge sett vara på gång. Här blir det också allt viktigare med hemleveranser framförallt när det gäller större saker som möbler, säger Arne.

Kraven ökar i takt med tillväxten

Men i takt med att e-handeln ökar så ställs det också högre krav. Var tredje kund tycker det är viktigt att få sin beställda vara snabbt och de flesta vill även bestämma hur varan ska levereras. Den ökade konkurrensen gör också att begreppet fri frakt verkar vara här för att stanna.

Det blir också allt viktigare att ha ett nära samarbete mellan inköp, logistik och marknadsföring för att öka förutsättningarna för att bedriva en lönsam handel. Allt för att säkra leveranser och undvika att ha tomt på hyllorna.

– Kunderna blir besvikna om varorna de söker inte finns i lager och konkurrensen mellan dagens e-handlare är stenhård, motsvaras inte kundens förväntningar finns det alltid någon annan att gå till. Framgångsreceptet för en fortsatt positiv utveckling är smart logistik och att ge konsumenten en köpupplevelse under hela köpprocessen, säger Arne Andersson.

E-barometern ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Vill ni ta del av hela rapporten med mer intressant läsning om e-handelns tillväxt kan ni göra det här (.pdf).

Annons
Annons