Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

När Andreas Nordgren och John Hjalmarsson bestämde sig för att starta ett företag ihop var siktet redan från början inställt på att skapa en produkt med anknytning till Norrland. Över en hamburgare på en snabbmatsrestaurang föll så småningom valet på att sälja klockor, och hösten 2017 öppnade duon nätbutiken Vardowatch.se.

"Har alltid legat varmt om hjärtat"

I den kan man beställa klockan Vardo i modell Abisko, som är företagets första produkt. Den ges ut i en utgåva av 200 exemplar.

Annons
Annons

- Norrland har alltid legat varmt om hjärtat med sin storslagna natur och att kunna infoga det i en egen produkt känns helt rätt. Sen är vi nog rätt patriotiska här uppe, säger Andreas Nordgren till Ehandel.se.

Hur kom det sig att ni landade i att sälja just klockor?

- Klockor har sedan några år fått lite av en renässans, för egen del har jag sedan cirka tio år haft ett mycket stort intresse i armbandsur. När John nämnde idén; "vad tror du om att starta ett klockmärke?" så var det inte helt taget ur luften.

När den nya nätbutiken först lanserades var försäljningen enligt Andreas Nordgren relativt hög. Sedan dess har företaget haft ett jämnt flöde av kunder från hela landet.

Det finns en hel del andra aktörer som säljer klockor på nätet, hur ser ni på konkurrensen?

- Det som särskiljer oss från övriga klockmärken är vårt fokus på Norrland, oss veterligen finns inget klockföretag som implementerat Norrland i sin produkt.

Ny delägare ska öka försäljningen

Nyligen tog Vardo in en ny delägare i form av Jimmy Renlund, som driver e-handelsföretaget SON (Style of Norrland). Med honom med i gänget är tanken bland annat att marknadsföringen - och därmed försäljningen - ska nå nya höjder.

- Jimmy har genom SON samma koncept med norrbottnisk inspiration i produktlinjen, vilket också är det som förde oss samman.

Annons
Annons

Vad har ni annars för planer framåt?

- Vi har planer på att ta fram nya modeller enligt samma koncept som tidigare, det vill säga med fokus på Norrland. Tanken är att vardera modell döps till ort i den norrbottniska regionen. Varje modell graveras med vår logotyp föreställande lapporten.

Även om konceptet sakta men säkert har nått ut till hela landet, så är de flesta av Vardos kunder fortfarande från Norrland. Tanken är att företaget framöver ska bredda sin marknad. Som en del i det arbetet har Vardo nu lanserat en engelsk version av sin hemsida.

- Vi vet att de norra delarna av Sverige är populära och lite mystiska i resten av Europa och därför tror vi att vi kan bli attraktiva för kunder även där, avslutar Andreas Nordgren.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!