DesignOnline dubblar lagret vid företagets nionde flytt

Kalmarbaserade DesignOnline växer stadigt och satsar nu på dubbelt så stora lokaler med inflyttning i vår.

2014 omsatte DesignOnline drygt 92 miljoner kronor, vilket nära på var dubbelt så mycket som 2013. Och de framgångsrika affärerna kräver ett större behov av utrymme.

- Det är så att vi flyttat åtta gånger tidigare. Nu har vi vuxit ur det gamla lagret igen. Vi växer ganska kraftigt minst sagt så vi måste expandera åt alla håll och kanter. Nu har vi personal som sitter i korridoren, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Annons
Annons

För närvarande har DesignOnline en yta på 1 600 kvadratmeter som rymmer både lager och kontor. Den nya byggnaden blir 4 000 kvadratmeter med möjlighet att bygga ut ytterligare. Inflyttning blir den 1 april.

- Så vi får sitta kvar här över julen. Julhandeln kommer att bli det mest prövande vi varit med om kan jag säga.

"Stort intresse för inredningsprodukter"

I dagsläget har DesignOnline omkring 60 anställda, men enligt Jörgen Bödmar blir de hela tiden fler. Inte minst behövs nya språkkunskaper i takt med att företaget växer på nya marknader. På kontoret i Kalmar finns för närvarande 11 språk, bland annat engelska, spanska och japanska, representerade. Även när den nya byggnaden är klar kommer kontorspersonal och lagerpersonal att hålla till på samma yta.

- Det är viktigt att behålla personalen som en samlad grupp. Det gör mycket för både trivsel och effektivitet. Det är jätteroligt att personalen kan göra saker tillsammans, säger Jörgen Bödmar.

Är du säker på att det nya lagret kommer att räcka?

- Nej, det kommer det inte att göra i längden. Men vi behöver kanske inte flytta, utan nästa steg blir att öppna ett lager någonstans i Europa för att kunna leverera snabbare. Inget är bestämt men jag skulle kunna tänka mig att om en 3-5 år blir det ett lager någon annanstans. Då måste vi ju tyvärr dela verksamheten, men det är svårt att undvika när ett företag växer.

Jörgen Bödmar tror att det faktum att e-handeln som helhet går framåt har stor effekt på DesignOnline. Dessutom finns det många länder där det i övrigt inte finns ett så stort utbud av deras nisch, skandinavisk design.

- Det finns ett stort intresse för inredningsprodukter och vi har ett stort och bra sortiment som folk tycker om. Sen gör vi ett bra jobb och då blir det ju tillväxt.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!