Det här får kunderna att lämna din popup-butik

Locka lagom många.

Att utöka sin e-handel med tillfälliga fysiska butiker, så kallade popup-butiker, har vuxit i popularitet bland svenska e-handlare. Vi på Ehandel.se har vid flera tillfällen rapporterat om nätaktörer som öppnat butiker i exempelvis köpcentrum, ofta med fina besökssiffror.

LÄS ÄVEN: 600 i kö när NA-KD öppnade hos Mall of Scandinavia

Annons
Annons

Vill ha presenter

Men den som tror att det bara är att lasta in sina varor i en tom lokal och därefter sätta igång med försäljningen, får tänka om. Det krävs nämligen en hel del om man ska lyckas med sin popup-satsning.

Åtminstone om man ska tro en undersökning i Storbritannien, som nyhetssajten Tamebay har skrivit om. Enligt den vill kunderna gärna se att popup-butiken bidrar med en upplevelse utöver det vanliga. Av de drygt 1 400 konsumenter som svarade i undersökningen menade en majoritet att möjligheten att få en present eller att få en "unik upplevelse" var saker som skulle få dem att besöka en popup. Många ville också ta del av nya varor som i övrigt inte finns på marknaden.

Svalt intresse för gästföreläsare

Endast 22 procent var intresserade av produktdemonstrationer och ännu färre, 17 procent, tilltalades av gästföreläsare. Men det som verkligen får kunderna att tappa intresset verkar vara att inte bli sedda. 73 procent av de svarande i undersökningen ville inte besöka popup-butiker där de skulle få trängas med andra personer. Andra saker som fick kunderna att tappa intresset var ifall det inte fanns produkter att prova eller tillgänglig personal som kunde svara på frågor. Störande musik var inte heller något som föll i god jord.

Den aktuella undersökningen slår också fast att endast ett fåtal kan tänka sig att betala för att besöka en popup-butik. Tvärtom förväntar sig de flesta popup-besökare att mötas av rabatter samt gratisprover eller andra gåvor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!