Det luktar 10 miljoner – Svenska dofttjänsten satsar på tillväxt

"Vet vad du gillar innan du vet det själv".

2015 lanserades Sniph.com som kallar sig själv för en "upptäckartjänst" och går ut på att kunden prenumererar på parfym. Sedan start har företagets mål varit att utmana den traditionella parfymbranschen, och lyfta nischaktörer som stått i skuggan av de globala parfymjättarna. Idag har Sniph.com samlat på sig över 350 parfymer i sitt sortiment.

– Konceptet att ha en signaturdoft är förlegat. Sniph handlar om att ta med våra medlemmar på en doftresa bortom det traditionella parfymanvändandet, säger Tara Derakshan, vd och medgrundare, i ett pressmeddelande. 

Annons

LÄS ÄVEN: Sniffa dig till din doft med ny prenumerationstjänst

Två år senare, under 2017, kunde vi berätta att doftföretaget tog in 5 miljoner kronor, för att satsa på en internationell expansion.

– Först​ ​ut​ ​blir​ ​den​ ​brittiska​ ​marknaden​ ​och​ ​därefter är​ ​siktet​ ​inställt​ ​på​ ​resten​ ​av​ ​Europa, skrev Sniph i samband med investeringsrundan.

LÄS ÄVEN: Svenska dofttjänsten Sniph tar in 5 miljoner kronor

"Utmana traditionell industridynamik"

Sedan dess har Sniph.com jobbat på utan att göra ljud ifrån sig, men idag meddelar företaget att de har fått en ny investerare.

Den som ledde finansieringsrundan var Cristina Stenbeck som är en välkänd investerare och bland annat ordförande för Zalando SE, styrelseledamot i Spotify Technology.

– Som företagsledare har Lisa och jag beundrat Cristina och är stolta över att välkomna henne till Sniph. Cristinas framåtsträvande och modiga personlighet speglar grundvärderingarna i vårt företag. Hennes erfarenhet av att utmana traditionell industridynamik kommer att vara central i att driva vår vision, säger Tara Derakshan.

Men förutom Christina har Sniph även fått in fler nya investerare som Apoteas grundare Pär Svärdson, Philip Abdon, DIG Investment och sedan tidigare finns delägaren Martin Lorentzon, Spotifygrundaren. Och sammanlagt har Sniph.com tagit in 10 miljoner kronor, rapporter Di Digital

Annons

– Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar. Jag är särskilt passionerad när det gäller DTC-företag, ledda av inspirerande och drivna grundare, så Sniph är precis den typ av verksamhet som jag är glad över att bidra till som strategisk katalysator, säger Cristina Stenbeck.

Den här gången ska bolaget använda pengarna till att fortsätta sin utveckling och satsa på tillväxt. Sniph ska bygga ut sitt team och investera i datadriven, användargenererad produktutveckling. 

– Det är knepigt att hitta rätt doft, och doftpreferenser är högst individuella. Detta är utgångspunkten för Sniph och med hjälp av data, AI och expertkurering bygger vi nu den rekommendationstjänst som gör oss ledande inom doft på nätet, säger Lisa Kjellqvist, medgrundare och produktchef, och fortsätter:

– Vi kommer att ta stark position på flera europeiska marknader, och veta vilka dofter du gillar innan du själv vet det.

Poddar och sociala medier

Under 2017 omsatte företaget cirka 1,8 miljoner kronor och under 2018 ska Sniph ha dubblat sin omsättningoch landat på 4,5 miljoner. Doftaktören har under den senaste tiden synts och hörts i olika poddar och på sociala medier i samarbeten med influencers. 

Antalet betalande prenumeranter ska även ha ökat med 300 procent bara under maj i år, jämfört med samma period i fjol. Och idag finns Sniph verksamt i Sverige och Storbritannien, men summerar ihop prenumeranter i över 30 länder.

Förutom att företaget har tagit in ytterligare kapital, har parfymaktören även välkomnat en ny styrelseledamot. Den som kliver in i rollen är Annelie Nässén som är Executive Vice President Sales and Marketing på SAS och som enligt Sniph ska tillföra unik kunskap kring kunddriven lojalitet.

– Det ska bli mycket inspirerande att gå in i styrelsen för Sniph och få förmånen att bidra till den spännande utvecklingsfas som bolaget är på väg in i. Att genom datadriven kundinsikt erbjuda en personanpassad prenumerationstjänst är innovativt inom doftindustrin. I kombination med hög kompetens och intern passion ger det ett starkt kunderbjudande, säger Annelie Nässén.

Och Tara Derakshan avslutar med:

– Tillsammans med nytt kapital och vårt nytillskott i styrelsen med Annelie Nässén får vi ytterligare kraft bakom vår vision att förbättra livet med doft och att fortsätta etablera oss som den ledande upptäckartjänsten för doft.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!