Dianas e-handel är räddningen för långa kvinnor

Och nu ska den tillfälliga fysiska butiken permanentas.

Det började 2010 när hon bestämde sig för att designa en egen klädkollektion.

- Efter att ha haft ett händelserikt liv med barn och man blev jag ensam och en gammal dröm om att hjälpa långa tjejer kom tillbaka, berättar Diana Rydell för Ehandel.se.

Annons
Annons

Designade egen kollektion

Eftersom hon själv är 188 centimeter lång vet hon att det kan innebära en del problem i vardagen att vara lång och kvinna. För att kunna förverkliga sin dröm började hon studera till entreprenör och började också att designa en egen klädkollektion, speciellt avsedd för långa kvinnor.  

Efter tre år var hon klar och 2013 startade hon e-handen Tall Vibes och därefter har den ökat i omsättning för varje år som gått.

Startar fysisk butik i hemmet

Men hela tiden fanns också ett annat koncept med på resan: Tillfälliga fysiska butiker som poppade upp lite här och var. En sommar drog hon iväg på pop up-resa i Europa och sålde sina kläder land och rike kring. Och nu under sommaren har det varit dags igen, fast den här gången på hemmaplan.

- Jag har en tillfällig butik inne i Emmaboda, men den ska jag flytta sen. Jag håller på att bygga om här hemma så att jag kan ha öppet på helger, under sommaren och enligt önskemål från kunderna.

Tanken är att i framtiden även ha lager och showroom i den blivande permanenta butiken där hemma.

Tall Vibes nuvarande pop-up i Emmaboda

Även männen köper långa byxor

Med tiden märkte hon att många långa kvinnor även har behov av större skor, som heller inte alltid är helt lätt att hitta. Så nu säljer hon det också. Och på senare har en ny, kanske lite oväntad, kundkategori tillkommit bland kunderna.

- Jag har märkt att herrarna också har hittat hit! Långa män runt två meter köper de jeans som är unisex-modell och 38 inches i benlängd, de sitter jättebra.

Annons
Annons

Annonser blev dyr läxa

Men att bedriva en egen e-handel är inte alltid det lättaste och Diana Rydell har genom åren blivit varse att det är lätt att göra misstag.

- När jag hade fått upp min allra första pop-up så annonserade jag i DN för 9000 kronor. Det kom fyra tjejer, så du kan tänka dig hur givande det var, berättar hon.

Telefonförsäljare har hon också råkat ut för och en gång sålde någon på henne en annonsplats på varuavskiljare, alltså sådana som kunder lägger efter sina varor på bandet i fysiska butiker. Desvärre kunde hon i efterhand konstatera att ingen kunde se vad som stod i annonsen.

Vill coacha andra

Fel i leveranserna från tillverkarna har det också blivit några gånger, vilket kostat henne dyra pengar.

- En skickade tillbaka en prov-kavaj i någon annans tyg och ett par prov-finbyxor i boot leg-design, alltså med fel mönster. De såg väldigt roliga ut och gick inte att få på sig. En annan tillverkare gjorde leggings i ett tyg som skulle varit toppar i och tvärtom.

Men i och med misstagen har en ny dröm växt fram hos Diana.

- Jag skulle vilja jobba med coachning av nystartade och nischade företag. Jag tror det är med drömmar som med förälskelse - man hittar inte alltid rätt partner vid första försöket, utan kanske med nummer två eller tre. Drömmarna ändrar form under vägen och man måste vara envis, fungerar inte en sak så provar man något annat. Men jag tror jag har mycket i bakfickan som jag skulle kunna hjälpa andra med.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!