Disney ska locka vuxna – lanserar helt ny e-handel

Nätbutiken får en rejäl makeover och ett helt nytt butikskoncept med fokus på upplevelser och omnikanal startas.

Disney, som har både en svensk och diverse internationella e-handelssidor, ska nu uppgradera konceptet rejält. Det berättade företaget på e-handelseventet Shop.org som nyligen hölls i Disneys hemstad, Los Angeles, i USA. Det rapporterar Power Retail.

AI och bildigenkänning införs

Bland annat ska den nya e-handeln innehålla ett betydligt större produktutbud - vilket bland annat syftar till att locka nya målgrupper.

Annons

För i den nya e-handeln, shopDisney, är det nämligen inte bara barn som ska kunna handla sina favoritleksaker, utan även familjer, och så kallade “millenials” - som alltså i huvudsak är en vuxen målgrupp - ska kunna återuppleva sina barndomsfavoriter, är tanken.

Några av de nya funktionerna som införs i och med skiftet är ökat fokus på trender och mode, samt heminredning och samlarsaker, med Disney-tema förstås. Både AI och “maskinell inlärning” ska inplementeras, med syftet att personalisera kundupplevelsen. Bland annat ska ett bildigenkänningsverktyg finnas tillgängligt, för att snabba på bildsökningen på sidan.

Sex pilotbutiker öppnas i år

Men det är inte bara Disneys e-handel som nu får en sig en upprustning. Disney lanserar även ett helt nytt butikskoncept, där man bland annat vill ta begreppet omnikanal till en ny nivå.

Inledningsvis ska fyra pilot-butiker öppnas, två i Californien, en i Japan och en i Kina. Dessa väntas innan 2017 års slut kompletteras med ytterligare två butiker, belägna i Miami respektive München.

Jättelika skärmar ska sända live

Med det nya konceptet ska bland annat olika former av ceremonier, bli en del av butiksupplevelsen. På daglig basis ska kunderna bland annat kunna uppleva både öppnings och stängningsceremonier.

På jättelika LED-skärmar ska kunderna dessutom kunna följa live-sändningar från Disneys olika nöjesparker runt om i världen och samma skärmar ska visa digitala fyrverkerier varje dag innan stängning.

- Ingen skapar upplevelser som Disney och våra pilot-butiker kommer att vara testytor för interaktiva funktioner som ska skilja ut shoppningupplevelsen hos oss i det förändrade landskapet inom detaljhandeln. Samtidigt är vår nätbutik shopDisney den ultimata destinationen för våra största kollektioner och produkterna från våra affärer, nöjesparker och licenserade partners. Denna kombination skapar en kraftfull omnikanalupplevelse som representerar nästa generation av Disney, ska Disneys chef för Disneys konsumentprodukter och interaktivitet, Jimmy Titaro ha sagt under eventet.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!