Dubbelmoms när Wish-säljare inte följer PostNords system

Minst 300 paket ska ha avgiftsbelagts trots de nya reglerna.

För knappt en månad sedan kunde vi berätta att den avgift på 75 kronor per försändelse som PostNord numera tar ut för paket från Eländer utanför EU, snart skulle vara ett minne blott för den som handlade från Wish. 

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan 

Annons
Annons

Marknadsplatsen hade nämligen slutit ett avtal med PostNord om att de istället skulle dra momsen direkt i kassan, vilket alltså skulle befria kunden från hanteringsavgiften till PostNord. 

Etikettproblem ledde till avgifter

Men systemet har inte fungerat fullt ut, visar det sig nu. Istället har vissa försändelser från Wishs säljare, trots de nya reglerna, märkts som paket som ska avgiftsbeläggas av PostNord.

- Wish har inte riktigt lyckats få alla sina leverantörer att implementera det nya systemet, så vi har haft några fall där försändelser har fått felaktiga etiketter, berättar PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman för Ehandel.se.

Han menar att det som skett är att PostNord tillhandahållit ett digitalt system till Wish. Utöver det så ska deras säljare märka sina försändelser till Sverige med en speciell etikett med en QR-kod på. Men i vissa fall ska säljarna inte ha implementerat systemet och istället klistrat på de gamla etiketterna. Då vet PostNords system inte att försändelsens avgifter redan är betalda. 

1 procent av paketen felmärkta

Men enligt Tomas Backteman ska detta - såvitt PostNord vet i dagsläget - ha inträffat på endast en procent av försändelserna från Wish.

- Vi har haft totalt 30 000 försändelser från Wish sedan avgifterna togs bort och cirka 300 av dem har haft de gamla etiketterna.

Han berättar att även om det händer att personer som köpt saker från Wish hör av sig och klagar, så har PostNord upptäckt merparten av de 300 felregistrerade paketen själva. Detta då postföretaget haft vissa kontrollsystem för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

"De är väl medvetna om problemet"

Eftersom det uppenbarligen inte fungerat fullt ut, så har PostNord även varit i kontakt med Wish för att påtala problemet.

Annons
Annons

- De är väl medvetna om problemet och det är hos dem det måste lösas, så att säga. Vi kan inte se till att deras säljare sätter på rätt etiketter, det är Wish som måste informera rätt på den fronten.

Samtidigt säger han att det som kund kan vara väldigt svårt att få hjälp av Wish om man felaktigt drabbats av just den extra avgiften på 75 kronor. Istället tycker Thomas Backteman att man som kund i så fall ska höra av sig till PostNords kundtjänst och få hjälp den vägen. Avgiften kommer i så fall att strykas, och om kunden har hunnit betala den så kan man få den återbetald.

LÄS ÄVEN: Superjobbigt att reklamera borttappade Kinapaket

Samtidigt säger han att det kan finnas fler försändelser än de 300 som PostNord själva upptäckt som blivit felmärkta.

- Ja, vi kan ha missat några. Men jag tror inte att det rör sig om någon stor andel.

Ehandel.se söker Wish för en kommentar.

LÄS UPPFÖLJNINGEN:
Wish om problemen: "Vi jobbar aktivt med handlarna"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!