Dubbelt upp i e-handeln när Singles Day kom till Sverige

Har granskat 30 bolag.

280 miljarder kronor. Så såg omsättningen för dagen ut när Alibaba räknade ihop försäljningen för årets Singles Day, som ägde rum under gårdagen. Men även i Sverige var det fler än vanligt som passade på att kampanja.

LÄS ÄVEN: E-handelsjättens Singles Day: Omsatte 280 miljarder kronor

Annons
Annons

Det menar Nicklas Storåkers, som är vd för prisjämförelsesajten Pricerunner. Hans bedömning är att antalet svenska e-handlare som hade någon form av Singles Day-erbjudande i år totalt sett ökade med mellan 70 och 100 procent jämfört med förra året.

- PriceRunners genomgång av de 30 största e-handlarna i Sverige visade att 63 procent hade någon form av erbjudande på Singles’ Day, vilket är en stor ökning jämfört med 2017, skriver Pricerunner i ett pressmeddelande.

5 procent av varorna fick sänkta priser

Efter att ha jämfört priserna på 30 000 populära produkter kom Pricerunner fram till att svenska butiker i snitt hade sänkt sina priser på fem procent av dem i samband med Singles Day. En vanlig strategi var att sänka priset med 11 procent för att uppmärksamma den aktuella dagens datum.

- Det är helt klart att julhandeln flyttar tidigare och tidigare. Vi förväntar oss att även Black Friday blir en succé i år, säger Nicklas Storåkers i en kommentar.

LÄS ÄVEN: "Black Friday kommer att bli en galen shoppingdag"

Enligt Pricerunner var det i första hand större e-handlare som valde att satsa på specifika Singles Day-erbjudanden - något som jämförelsesajten tror kan komma att ändras till nästa år.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!