E-handel och E-sport ska ge miljoner kunder för DRKN

Greger Hagelin gör comeback efter att ha lämna WeSC och lanserar ett modemärke för gamers. Den före detta streetwearkungen Sïmon Saneback berättar mer om satsningen som han är delägare i.

Greger Hagelin, veteran från modebranschen och tidigare grundare av WeSC, lanserar nu DRKN Industries som medgrundare. E-handelsprofilen Sïmon Saneback är även med på ett hörn som delägare i bolaget och ger sig därmed in i streetwearbranschen igen efter att ha lämnat nätbutiken Top Streetwear 2012.

DRKN är dock inte renodlad streetwear utan har en digital touch. Inspirationen för illustrationer, design och varumärket generellt är tagna från online och digitala världar som datorspel, elektronisk musik, digital konst och programmering.

Annons


DRKN ska tilltala modemedvetna gamers

Den digitala världen är förstås gränslös och från dag ett skall varumärkets e-handel leverera globalt.

- Det som gör DRKNs e-handelssatsning unik, är att man lanserar globalt redan från dag ett. Våra ambassadörer och communitymedlemmar finns spridda runt om i världen. Utöver det, var den höga säkerheten, mobilvänlighet och enkelheten tre av de viktiga aspekterna i vårt val, säger Sïmon Saneback, E-commerce Advisor & Partner på DRKN.

På frågan vilka gamers de signat svarar Sïmon följande:

- Vi signar inte gamers genom att köpa dem, utan vi har ett brett stöd från industriprofiler och vänner – allt från proffsspelare och streamers, till designers och musiker. Därutöver samarbetar vi med spelutvecklingföretagen.

DRKN sägs vara en global hyllning av digital kultur och produkterna skall enbart finnas till försäljning på www.drkn.com.

Ett stort vakuum

Fredrik Weisner, VD och medgrundare på DRKN Industries, säger att det ska finnas en stor efterfrågan för företagets produkter som nu ska fylla ett hål i marknaden via bolagets nya e-handel.

- Man skulle kunna säga att online datorspel och Internet i allmänhet är den nya mötesplatsen där kultur uppstår. Det är i den digitala världen som många människor blir inspirerade idag. Samma sak gäller oss på DRKN. Vi är det första livsstilsmärket som verkligen lever i samma digitala verklighet som våra kunder. Och nuförtiden kan vem som helst vara en passionerad datorspelare så dagens lågkvalitetströjor med spelmotiv som varit det enda sättet att uttrycka passion för datorspel och digital kultur duger inte längre. Det finns ett stort vakuum för en aktör som oss, säger Fredrik Weisner.

Annons

Sïmon som alltså tidigare sysslat med streetwear, och nu har många strängar på sin lyra, känner sig laddad inför lanseringen av DRKN som sägs kombinera flera saker han brinner för.

- Jag känner mig oerhört taggad och stolt. Trots att jag är engagerad i diverse startups och håller på att starta nya, har DRKN fått en speciell plats i mitt hjärta. Detta eftersom DRKN kombinerar några av mina allra största intressen; Streetwear, mode, gaming, och e-handel.

3PL för att nå världen

Nu hoppas man nå ut till den snabbväxande målgruppen på omkring 300 miljoner onlinespelare. För att lösa logistiken på global skala har man tagit hjälp av en tredjepartslösning.

- Vi insåg att den globala tillgängligheten kommer att bli affärskritiskt och valde därför att lägga ut logistiken hos 3PL-leverantören SYKES i Stockholm. Där finns det både kompetens om globala logistiklösningar, men ännu viktigare finns ett världstäckande avtal med DHL på plats som vi kan använda oss av, både i Sverige, men även globalt via Global Mail och Express, avslutar Sïmon Saneback.

Annons