E-handel och digital plattform får Under Armour att lyfta

Tillverkaren av sportkläder ökade sin direktförsäljning mot konsument med mer än 30 procent under årets första kvartal.

Nike är inte den enda sportjätten som går bra på nätet för tillfället. Under Armour, som grundades 1996, visar även de musklerna. Under årets första kvartal har företagets direktförsäljning, som inkluderar onlineförsäljning, mot konsument ökat med 33 procent till 266 miljoner dollar.

Enligt Kevin Plank, grundare och VD för Under Armour, har företagets digitala plattform, Connected Fitness, varit en viktig del i den framgången. Plattformen, som har 160 miljoner registrerade användare, inkluderar flera olika enheter och appar och hjälper användarna att hålla koll på och planera sin träning, kost och sömn.

Annons

Särskilt det senaste tillskottet HealthBox, som inkluderar en klocka, pulsmätare och våg, har varit en succé. "Lådan" som kostar drygt 400 dollar var företagets näst bäst säljande produkt på nätet under kvartalet och totalt ökade intäkterna genom Connected Fitness med 120 procent till 18,5 miljoner dollar.

– Utöver produkter som HealthBox ser vi stora förbättringar i onlineförsäljningen som kommer via vårt community på Connected Fitness. Bara under det senaste kvartalet matchade vi nästan intäkterna jämfört med hela 2015, säger Kevin Plank.

Kvinnor en viktig målgrupp framöver

Man kan även konstatera att mer än hälften av alla besökare till företagets amerikanska e-handel kommer från mobila enheter.

– Den snabba förändringen i hur människor interagerar med vårt varumärke har varit häpnadsväckande. Det är oerhört viktigt att vi möter våra konsumenter där de är och vårt fokus ligger på att förbättra vår e-handelsupplevelse för konsumenterna, säger Kevin Plank.

En annan viktig del för att kunna fortsätta visa upp en stabil tillväxt är att locka till sig kvinnliga kunder. Något som gått bra hittills och idag växer antalet kvinnliga konsumenter betydligt snabbare än de manliga.

– I år kommer vår totala försäljning riktad mot kvinnor att passera 1 miljard dollar. En milstolpe som vi är stolta över då det är en kategori som har en väldigt tuff konkurrens, säger Kevin Plank.

Annons