E-handeln däckar H&M – aktien föll med 4 procent

Bedömare menar att fysiska butiker måste kopplas samman med e-handeln, men en ny butikskedja är på gång.

När H&M igår förmiddag presenterade sina senaste siffror var besvikelsen stor. Den förväntade tillväxten i maj på sex procent, stannade på endast fyra procent, vilket i sin tur resulterade i att företagets aktie föll med fyra procent på Stockholmsbörsen redan innan lunch. Det rapporterar TT.

Aktien har fallit med 20% sedan årsskiftet.

Och det är inte den enda motgången för klädjätten den senaste tiden - bara sedan årsskiftet ska aktien ha fallit med totalt 20 procent, samtidigt som Stockholmsbörsen i övrigt ökat med 10 procent.

Annons

Nu menar vissa bedömare att en av huvudorsakerna till H&M:s motgångar stavas e-handeln.

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, Stefan Olsson, analytiker på Swedbank, till TT.

“E-handelsföretag dumpar priserna”

Han tror att konkurrenterna snarare kommer från teknologisidan än från andra modeföretag, samt från företag som är experter på logistik och därmed kunnat skapa en effektiv e-handel. Detta menar Olsson har lett till att flera stora e-handelsföretag har kunnat pressa priserna, vilket försvårar konkurrensen för övriga, däribland H&M.

- E-handlarna har varit fokuserade på att växa. Det är inte så himla noga att vara lönsamma och då kan du dumpa priser. De brittiskbaserade e-handelsaktörerna, som Asos, har uttalat sagt att de använder det svaga pundet för att sänka priserna, säger han.

Lanserar ny butikskedja med omnikanal

Lösningen tror han är att ytterligare koppla samman de fysiska butikerna med e-handeln och han nämner H&M:s kommande höstlansering av en ny butikskedja med caféer, som fått namnet Arket och väntas ha ett omnikanaltänk från start.

- Man ska kunna hänga där och det ska vara mer av ett show room. Ska du köpa något så knackas ordern in på en terminal och sedan levereras varan dit du vill, säger Stefan Olsson.

Dåligt väder och kollektioner som inte mottagits som hoppats pekas också ut som potentiella orsaker till att H&M just nu tycks jobba i motvind.

LÄS ÄVEN: H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

Annons

Annons