E-handeln föll med 8,3 procent – på grund av GDPR

Minskade antalet besökare.

Enligt en ny undersökning från de tre amerikanska akademikerna Samuel Goldberg, Garrett Johnson och Scott Shriver har GDPR haft en negativ effekt på e-handelns ekonomi. Det var i maj 2018 som EU införde dataskyddslagen General Data Protection Regulation, mer känd som GDPR, som ett sätt att skydda privatpersoners data på internet. 

I den nya studien har man undersökt 1508 olika globala onlineföretag och e-handelsföretag som har trafik från EU. Via Adobe Analytics har man sedan tagit fram ett statistiskt underlag. 

Annons
Annons

Minskade besök med 5,6 procent

Resultatet från undersökingen visade att antalet besök på e-handelssajterna har sjunkit med 5,6 procent, vilket i genomsnitt ska ha minskat e-handlarnas inkomster med 8,3 procent. Författarna till studien räknar med att antalet sidvisningar, besök, beställningar och omsättning har gått ner på grund av den nya dataskyddslagen. 

- Genom att skydda individens integritet kan GDPR skada företag som förlitar sig på kundanalys för att fatta beslut, skriver författarna i rapporten. 

Svårare att nå kunderna

Orsaken till e-handlarnas fallande siffror ska enligt studien vara att GDPR gör personer mer medvetna om hur deras data används, och därför undviker vissa sajter. Det handlar också om att onlineföretagen får svårare att marknadsföra sig till kunderna när det inte är lagligt att spara personuppgifter så som mejl. 

- Både e-post- och online-visningsannonser förlitar sig på personuppgifter i form av cookies eller e-postlistor. Därför kan mängden av reklam via dessa kanaler sjunka. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!