E-handeln ger de fysiska sportbutikerna en tuff match

Fotbolls-VM och en varm sommar gav oväntad skjuts, men nu väntar en kall höst.

Den svenska sporthandeln har under lång tid dominerats av butikskedjor som Intersport, Stadium och Team Sportia. På sistone har dessa även kompletterat sina butiker med egna nätbutiker, även om Team Sportias e-handel nyligen gick i konkurs och lades ner.

LÄS ÄVEN: Team Sportias e-handel i konkurs - nätbutiken stängd 

Annons
Annons

På senare år har kedjorna även fått konkurrens, dels från renodlade nätbutiker, som Sportamore och dels från exempelvis den norska sportkedjan XXL. Den sistnämnda har på sistone valt att satsa stort i Sverige och har etbalerat både har en rad butiker och egen e-handel. Till på det så berättade Jollyroom när vi besökte dem i våras att även de skulle ge sig in i sportsegmentet genom att börja sälja sportartiklar för barn mellan 6 och 12 år.

LÄS ÄVEN: Jollyroom intar Europa - två år till 100 miljoner

"Det är en jätteutmaning"

Nu vittnar både sporthandlare och analytiker om att en kall höst väntar de fysiska sporthandlarna, vilket mestadels alltså beror på konkurrensen från e-handeln.

- Det är en jätteutmaning. Varje koncept försöker hitta sin identitet för framtiden, säger Intersports vd Marcus Winbergh till TT.

Han får medhåll av Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

- Går vi långt tillbaka var det ju egentligen Intersport, Team Sportia och Stadium som hade en stor del av marknaden. Sedan kom aktörer inom e-handeln på sportsidan plus XXL. Så man har ju blivit klämd från flera håll och nu har du även internationella aktörer som Amazon och Zalando.

Gränsen tycks gå vid 15 procent

Arnberg menar också att man kan se en snarlik utveckling i flera branscher. Inom bok- och elektronikbranschen, så är folk mer benägna att handla på nätet än i exempelvis sportbranschen, och därför kan man också se ett mönster i vad som händer med en bransch där e-handeln ökar, menar han.

- Det finns ingen direkt forskning på det, eftersom det är så nytt, men när en bransch har 15 procent av försäljningen via nätet sker också all tillväxt på internet, säger han.

Annons
Annons

Enligt Marcus Winbergh så började Intersports satsning på e-handeln för bara några år sedan, vilket innebär att de fysiska butikerna fortfarande är viktiga för företaget.

- De fysiska butikerna tillsammans med e-handeln gör att vi kan vara en aktör lokalt i Sverige. Vi har ju ett stort butiksnät på de mindre orterna och där tror jag att vi har hittat vår modell, säger Winbergh.

VM gav "drag i butikerna"

Däremot ska både Intersport och Stadium vara överens om att den varma sommaren i kombination med yran kring fotbolls-VM i Ryssland, gjorde att försäljningen i de fysiska sportbutikerna ändå hölls uppe.

- Vi har haft en tydlig rea och ett fotbolls-VM, som hjälpte till de första 12–15 dagarna. Det har gjort att det har varit lite drag i butikerna, säger Marcus Winbergh.

Men kanske så har de traditionella sporthandlarna egentligen vaknat lite sent för att kunna möta den internationella konkurrensen från sporthandeln på nätet.

- Ett enkelt svar på frågan är ja. Men jag tror att det har varit en mognadsgrad i ägarstrukturen och i tidigare management. Det krävs ett annat synsätt och tänk inom e-handeln, säger Marcus Winbergh.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!