E-handeln gör det enklare att planera begravningen

Att planera en begravning behöver inte längre vara kostsamt eller speciellt omständligt. Begravningsbyråerna på nätet blir allt fler och gör det lättare än någonsin att beställa en begravning.

Våren 2014 lanserades Funera, en nätbaserad begravningsbyrå som vill göra det både enklare och billigare att planera en begravning. Sedan dess har ytterligare aktörer poppat upp på nätet, en av dessa är begravningsbyrån Lavendla som sedan i höstas lanserat sin webbtjänst i nio län.

Precis som sin ovan nämnda branschkollega vill man göra det möjligt att skapa en skräddarsydd och minnesvärd begravning till en bråkdel av vad det kostar idag.

Annons
Annons

– Att planera en begravning kräver ofta mycket tid och energi, och inte blir det lättare av att man befinner sig i stor sorg. Kan man däremot planera hemifrån soffan i sin egen takt, blir processen betydligt enklare och kostnaderna kan sänkas avsevärt, säger Jakob Nordström, grundare av Lavendla.

Svårt att byta begravningsbyrå

Jakob påpekar också att kraven från kunderna på transparens och enkelhet är större än någonsin, vilket alla företag oavsett bransch behöver förhålla sig till. Trots det är det är få som väljer att byta begravningsbyrå när man väl påbörjat planeringen.

Resultatet blir att begravningsbyråerna i princip kan sätta vilka priser de vill och kunderna känner sig ofta utnyttjade i en situation där det är extremt jobbigt att byta byrå.

– I webbtjänsten ger vi kunden en väldigt tydlig kostnadsbild som denne lätt kan anpassa sig till i planeringen. Samtidigt gör vi det möjligt för kunden att spara en påbörjad planering, då många vill inhämta vägledning från släktingar, säger Jakob Nordström.

En begravning kräver ändå viss fysisk närvaro. En representant behöver finnas tillgänglig och någon behöver hjälpa till med bouppteckningen. Det har Lavendla löst genom att närvara med personal på varje ort och samarbeta med etablerade leverantörer som till exempel Juristbyrån.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!