Krönika: E-handeln kan snabbt slå ut detaljhandelsjättarna

Investeraren Johan Jörgensen har tittat närmare på jätten Tescos brakförlust, där många såg e-handeln som ett ljus i mörkret. E-handeln är dock ingen frälsare utan snarare tvärtom.

Ibland träffas man av en insikt som man kan skämmas över att man inte drabbats av förut. Jag fick en sådan häromveckan när jag dök lite djupare i Tescos katastrofsiffror.

Supermarknad superkraschar

Insikten är följande: E-handel och ökad transparens kommer inte att döda existerande aktörer via resultaträkningen utan via balansräkningen. Och då kan det gå mycket fortare.

Annons

Men låt oss börja från början. Tesco, en av världens största detaljhandelsföretag och Storbritanniens största privata arbetsgivare släppte häromveckan ett katastrofresultat. Med en förlust under fjolåret på drygt 80 miljarder kronor placerade sig Tesco på tio-i-topplistan över största företagsförlusterna i Storbritanniens historia.

90 miljarder försvann

Orsaken till förlusten var att bolaget tog en nedskrivning på nästan 90 miljarder kronor. Visserligen har Tesco en ny VD och nya VD:ar tar ofta stora nedskrivningar för att så att säga få börja med ett rent bord, men det här var något i hästväg. Så låt oss titta på vad de gjorde för nedskrivningar. Huvudsakligen var det i form av minskat värde på koncernens fastigheter, drygt 60 miljarder.

Orsaken till att man skriver ner fastigheternas värde är att en kombination av prispress från andra butikskedjor, såsom Aldi och Lidl, och ökad pristransparens och fler transaktioner hos e-handeln slår mot Tescobutikernas marginaler.

Men hur påverkar butikernas marginaler värdet på fastigheter? Räcker det inte med att marginalerna går ned och volymen drabbas för att den fysiska detaljhandeln ska må dåligt? Nejdå.

Prispressen påverkar marknadsvärdet

För er som inte är ekonomer så är förklaringen denna. En aktör inom detaljhandeln som äger många fastigheter som används i verksamheten måste (i vart fall långsiktigt) kunna relatera värdet på dessa till det kassaflöde som de genererar, alternativt kunna påvisa deras värde i ett alternativt användningsscenario. Om du har en köplada belägen vid en motorväg är det svårt att använda den till något annat än just en köplada. Om prispress och ökad e-handel leder till lägre volymer eller i vart fall sämre resultat på nedersta raden så ska detta påverka marknadsvärdet på fastigheten. Det behöver inte vara problematiskt om du har en urstark balansräkning eller låga lån. Men om du har en ansträngd balansräkning och höga lån, ja då kan omfattande nedskrivningar på kort tid sätta dig i en mycket knepig situation.

I fallet Tesco – och kanske ett och annat företag till – så är dock inte balansräkningen så urstark. Under förra året ökade Tesco belåningen med ca 18 miljarder kronor samtidigt som värdet på fastigheterna minskade. Om Tesco hade varit ett normalt hushåll (som lånar med fastigheten som säkerhet) hade helt enkelt belåningsgraden ökat från 50% till 67%.

Den stora frågan blir då om Tesco har nått botten, eller om det kommer fler dåliga nyheter till följd av priskrig och e-handel? Skriver Tesco ned sina fastigheter med lika mycket till, ja då är det egna kapitalet utraderat och man får gå till de inte så glada aktieägarna och begära mer.

Spelar ingen roll om du är bäst på e-handel

Det kanske känns långt borta efter en sådan här ta-i-från-tårna-nedskrivning, men kanske ändå inte. Parallellt med de officiella siffrorna så meddelade man nämligen att marknadsvärdet på koncernens fastigheter uppskattades till 280 miljarder kronor, drygt 90 miljarder kronor mindre än året innan – en värdeminskning på 25%. Den här uppskattningen av marknadsvärdet har inte med bokslutet att göra, men det så kallade övervärdet, det vill säga skillnaden mellan vad fastigheterna skulle ge på den öppna marknaden och vad de är upptagna till i balansräkningen är nu ”bara” cirka 35 miljarder. Och den där övervärdesmarginalen vill man gärna ha.

Annons

Så, vad kommer att hända i framtiden? Ja, inte blir det mindre prispress och e-handel.

Och så det uppenbara och läskiga om du är handlare med egna fastigheter. Det spelar ingen roll om det är du eller någon annan som vinner e-handelskunderna. Om det innebär att marginalerna i dina köplador försämras är du i alla fall en förlorare, fast via fastighetsvärdena i din balansräkning. Lite beroende på hur strukturerna ser ut där ute och hur snälla eller elaka revisorerna är så finns risken att det kan gå fortare än de flesta har trott för e-handeln att rasera den fysiska handeln. Det krävdes bara en omväg via fastighetsvärderingen för att åstadkomma det.

Annons