E-handeln med leksaker tar marknadsandelar

Leksaksbranschen har analyserat de undersökningar som gjorts kring försäljningen av leksaker förra året. Två stora mätningar, av GfK och SCB, visar på att fackhandeln har tappat marknadsandelar. Samtidigt ska nätförsäljningen av leksaker ökat rejält.

Övrig handel med leksaker, i t.ex. dagligvarubutiker, har dock växt men fackhandeln ska primärt tappa andelar till e-handeln. Totalt sett skall leksaksförsäljningen ha växt med fyra procent när Leksaksbranschen slår ihop undersökningarna.

Annons

– Vi ser att leksaksfackhandeln har kunnat hålla sina försäljningssiffror, trots att man tappar andelar på marknaden från en tidigare stabil nivå över sextio procents marknadsandel, säger Lena Hedö på Leksaksbranschen.

De har kunnat hålla sina försäljningssiffror eftersom hela marknaden skall ha ökat i storlek.

– Det är vår bedömning när vi lägger samman de båda undersökningarna, säger Lena.

Lena är inte heller förvånad över den ökade e-handeln med leksaker, då Posten tidigare angivit kategorin som en bubblare. Vi har även fått se Stor&Liten återuppstå förra året, endast på nätet, och tillsammans med aktörer som t.ex. Lekmer kommer vi förmodligen se mer av leksakshandeln förflyttas ut på nätet.

 

Källa: dagenshandel

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!