E-handeln med skor & kläder sänker den fysiska handeln

Fysiska kläd- och skobutiker minskade med 3,2 respektive 6,4 procent i januari

Det faktum att allt fler väljer att köpa sina skor och kläder på nätet får allt fler konsekvenser för den fysiska handeln. Nu visar en rapport från Svensk Handel att både fysiska sko- och klädbutiker tappade i januari.

"Marginalerna lägre i januari"

På klädsidan sjänk försäljningen med 3,2 procent och för skobutikerna gick det ännu sämre - hela 6,4 procent tappade de under januari.

Annons
Annons

- Modehandeln börjar året svagt, där framför allt skosidan sticker ut med ett tapp på mer än sex procent. Januari är dock en reamånad där väldigt lite av försäljningen är vårvaror, vilket gör att marginalerna är lägre än normalt under månaden, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Stigande priser - förutom under hösten

Samtidigt rapporterar Dagens Industri att priserna på kläder och skor steg rejält under förra året med 3,5 respektive 2,5 procent. Under perioden september-december sjönk dock priserna med drygt 1 procent i bägge kategorierna.

2016 års höstsäsong blev kortare än normalt, vilket märks på att försäljningen sviktade främst i september och oktober.

- Vi vet också att allt fler köper kläder och skor från rena e-handeslbutiker, och när modet är sportigt hamnar också mer av inköpen hos sporthandeln, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Även HUI Research rapport över den digitala handelns utveckling under tredje kvartalet i fjor, pekar ut kläder och skor som de vanligaste produkterna som svenskarna väljer att handla på nätet. I samma mätning noterades ett starkt uppsving för just sporthandlarna vars nätförsäljning ökade med hela 26 procent under fjolårets tredje kvartal.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!