E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

Det svenska klädmärket rapporterar en försäljningsmässig all-time-high, främst tack vare satsningen på e-handel och egna butiker.

Odd Molly kan se tillbaka på ett starkt första halvår 2016. Under perioden ökade omsättningen med 27 procent. Från 157,3 miljoner kronor till 199,1 miljoner. Samtidigt gör bolaget en vinst på 5,9 miljoner kronor (EBIT), att jämföra med 3,3 miljoner samma period i fjol.

Något som delvis beror på ett omställningsarbete som inleddes för fyra år sedan. Förutom att förbättra sortimentet och skapa ett tydligt stilkoncept ville man öka kontrollen och kundfokus i distributionsledet. Något som bland annat innebar ett större fokus på nätet.

Annons
Annons

"E-handeln driver tillväxten"

Tidigare skedde Odd Mollys försäljning främst genom återförsäljare men man var väl medvetna om att nätet skulle bli en allt viktigare kanal. Samtidigt har företaget öppnat fler egna butiker och shop-in-shops hos återförsäljare för att stärka varumärket och försäljningen.

– Det är extra roligt att vi idag ser att e-handeln - vår egen och andras - i allra högsta grad driver tillväxten, samtidigt som alla andra kanaler också växer. Odd Mollys egen webbshop fortsätter att utvecklas fantastiskt bra, våra nya butiker tillför fin försäljning och vi växer även i grossistledet, säger Anna Attemark, VD Odd Molly.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!