E-handeln trotsar kunderna och växer med 12 procent

Betalleverantören DIBS transaktioner motsäger deras tidigare konsumentrapport. I slutet av november förutspådde DIBS E-handelsindex att svensk e-handel skulle minska med tre procent för helåret 2012. Nya siffror ifrån julhandeln visar på en ökning med 12 procent.

DIBS har gått igenom sina kunders transaktioner under julhandeln. Det handlar om totalt 14 000 e-handlare och dessa transaktioner visar ett 12 procent högre värde jämfört med 2011.

– E-handeln var stark på nätet i Norden under julen, särskilt i Sverige och Norge. Konsumenterna drar fördel av att handla på nätet för att förenkla, spara tid, jämföra varor, få bättre priser och för att vara oberoende av öppettider, säger Eric Wallin VD på DIBS.

Annons

DIBS tidigare rapport som visade på en nedgång för helåret får sig alltså en stark kaffe av verkligheten. Den förra rapporten som var baserad på kundintervjuer verkar inte stämma. Vi bad DIBS om siffrorna för hela 2012 men dessa vill de inte släppa av konkurrensskäl. De erkänner dock att e-handeln med största sannolikhet inte kommer minska för helåret.

- Trenden är fortsatt stark även om tillväxten procentuellt sett inte är lika stark som för 2-3 års sen, meddelar Eric Wallin.

E-handeln visade sig alltså växa ordentligt även denna julhandel, något som också betalleverantären Klarna medgett. DIBS mätning genomfördes mellan den 7 november och den 23 december och visade på en ökning med 12 procent för alla e-handelstransaktioner.

Det sista ordet gällande fjolårets e-handel ger förmodligen e-barometern för fjärde kvartalet som väntas komma ut i februari. Den förra barometern, för tredje kvartalet, förutspådde en ökning med 13 procent för hela 2012.

Annons