E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

"Vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver".

Häromveckan kunde Ehandel.se rapportera om hur e-handlarna tar över Sveriges köpcentrum. En effekt av detta sades bland annat vara att man optimerar butiksytorna, vilket helt enkelt betyder mindre handelsytor. I dag rapporterar HUI Research, tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, att köpcentrumen vinner mark i detaljhandeln.

Men det betyder inte att e-handeln inte sätter sina spår. För HUI kan redan se tecken på avmattning i nyetableringarna gällande köpcentrum och handelsområden.

Annons

- En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande.

I närtid kommer dock den höga byggtakten att hålla i sig. Men när HUI tittar några år framåt så ser man en avmattning i intresset för nya handelsytor.

Från 2,6 till 2,4 miljoner kvm

När analysföretaget blickar fram till 2025 planeras det för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel medan förra årets kartläggning gav en siffra på 2,6 miljoner kvadratmeter.

- Detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare. Många detaljhandelskedjor eftersträvar redan idag att minska och effektivisera sina ytor, konstaterar HUI.

Butikerna blir mindre och satsar på e-handel samtidigt som nätbutiker ger sig ut i fysiska butiker och då automatiskt kräver en mindre yta. Köpcentrumen satsar nu istället allt mer på upplevelser, vilket stod klart i vår helgartikel:

- Vi försöker att skruva mer åt upplevelseföretag och tjänster snarare än att konkurrera med fler handelsaktörer, sade Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum.

Annons