E-handelsjätten avslöjar den fysiska försäljningen

Aktien stiger efter superkvartal.

Amazons siffror för det tredje kvartalet visar på en försäljningstillväxt på 34 procent. E-handlaren sålde för 43,7 miljarder dollar, runt 366 miljarder kronor, vilket inkluderar 1,3 miljarder dollar från bland annat Whole Foods, som företaget nyligen köpte upp.

Trots att e-handlaren återinvesterar miljarder i den egna verksamheten, främst inom logistik och datacenter, så verkar man numera få några hundra miljoner över varje kvartal. Denna gång visar Amazon upp en vinst på 256 miljoner dollar, eller strax över 2 miljarder svenska kronor.

Annons

Fysiska butiker och online

Enligt Reuters ska detta även vara första gången som Amazon bryter ut den fysiska försäljningen. Amazon driver inte bara sin e-handel utan är aktiv inom en mängd olika branscher. Själva e-handeln ska dock ha växt med 22 procent under kvartalet och online-försäljningen hamnade därmed på 26,4 miljarder dollar.

Eftersom det kan vara av intresse visar vi här försäljningssiffrorna för de olika områdena under årets tredje kvartal:

Område
Nätbutikerna (Online stores):
Whole Foods + egna butiker (Physical Stores): 
Marknadsplatsen (Third party seller services):
Prenumerationstjänster:
Molntjänster (AWS):
Annat (Annonser, Kreditkort):

Miljarder USD
26,392 (+22%)
1,276 (NA)
7,928 (+40%)
2,441 (+59%)
4,584 (+42%)
1,123 (+58%)

Det handlar om ett superkvartal för e-handlaren och det fjärde kvartalet brukar vara mycket bättre. Amazons aktie har i efterhandeln stigit med över sju procent.

Annons