E-handelsjätten öppnar en helt ny typ av fysisk butik

En reflektion av onlinekundernas preferenser.

Även om vi fortfarande skulle ser Amazon som en e-handlare i själ och hjärta, så är det ett faktum att nätbutiken numera gör en hel del annat också. I och med köpet av dagligvarukedjan Whole Foods så är Amazon definitivt i omnikanalsterritorium.

E-handlaren har idag tre typer av fysiska butiker, Whole Foods matbutiker, Amazon Books, som säljer böcker, och Amazon Go, som är en extremt automatiserad variant av “7-Eleven”.

Annons
Annons

I dag öpppnade e-handelsjätten dock ännu en ny typ av fysisk butik, kallad Amazon 4-star. Butikens namn avslöjar i princip hela konceptet. Amazon 4-star innehåller nämligen varor från en bredd av olika kategorier, med den gemensamma nämnaren att alla har fyra stjärnor eller mer på e-handlarens marknadsplats.

Givetvis digitala prislappar

Betygen är dock inte det enda som bestämmer innehållet i butiken, utan det finns även sektioner för produkter som flest kunder har önskat sig, via Amazons önskelistor online. Butiken är alltså en reflektion av kundernas preferenser på nätet.

Produkterna på hyllorna är märkta med digitala prislappar så att priserna också reflekterar det som är online. Amazon har även valt ut populära recensioner som får pryda vissa produkters hyllplatser.

Butiken tvingar också indirekt de potentiella kunderna att bli Prime-medlemmar, genom att det endast är de som får ta del av onlinepriset på varorna, och “normal-priset” verkar vara en rejäl bit högre. Den första Amazon 4-star ska finnas i SoHo i New York, på 72 Spring Street.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!