E-handelsjättens ”glassbil” rullar nu vidare till nya städer

E-handla billig biff och hämta i lastbil.

Amazon lanserade ett något annorlunda e-handelskoncept för två år sedan. En lastbil som skulle köra runt och sälja utvalda produkter till pangpriser. Treasure Truck som lastbilen kallas har beskrivits som en glassbil fast för paddelbrädor och biff. Amazon beviljades faktiskt ett patent för detta e-handelskoncept i januari i år.

När företaget nu säkrat sin idé så verkar det vara dags att expandera Treasure Trucken till fler städer. Vid lanseringen var det främst hemstaden Seattle som fick ta del av lastbilen, som via Amazons mobila app avslöjar var den är någonstans. Kunderna kan via appen sedan lägga en order på dagens erbjudande och sedan hämta upp det i lastbilen.

Annons

Det handlar om marknadsföring

När lastbilen rullade runt i februari förra året så kunde kunderna bland annat få 64 procent rabatt på en GoPro-kamera. Lastbilen har även kört ut och sålt två ton biff, därav den tidigare beskrivningen. Hela lastbilskonceptet verkar vara en stor e-handelsfest och Treasure Trucken gästas ibland av kändisar och kör ut vid speciella event och releaser av eftertraktade varor. Syftet är uppenbarligen marknadsföring och hype kring Amazon.

Exakt vilka platser som Treasure Trucken nu kommer att gästa avslöjas inte men Amazon visar en karta över hela USA med en väg från Seattle ut över hela landet. Det bör alltså vara en större utrullning av konceptet. Enligt TechCrunch ska det handla om en rikstäckande lansering och ett dussintal städer som kommer att få besök av Amazons “glassbil” med speciellt nedsatta varor.

Annons