E-handelsminorna du kan råka ut för i andra länder

E-handeln avlägsnar många hinder vid internationella satsningar, men det finns också stora utmaningar. Särskilt om man sneglar utanför Norden.

Allt fler svenska e-handlare tar klivet utanför Sverige i jakten på fortsatt tillväxt. Våra nordiska grannländer är för många ett naturligt steg även om en hel del gärna funderar en extra gång på Tyskland, Storbritannien eller Polen som också är en snabbt växande e-handelsmarknad.

Men det är inte bara att slänga upp en sajt och hoppas på att orderna trillar in, att ta klivet utanför landets gränser kan medföra vissa problem och risker. Något som en ny rapport från Arvato Financial Solutions, en global leverantör av finansiella tjänster, visar på.

Annons

Bland annat lyfter man fram skillnader i regelkrav, marknadsförutsättningar och i kunders förväntningar och beteenden. Varje land har även olika lagar och regler vilket ger upphov till stora skillnader.

– Att kunna handla på faktura är en nödvändighet i Sverige men mindre vanligt i Danmark och Finland, säger Pauline Hermansson, Head of Nordic Strategy and Innovation på arvato Financial Solutions och fortsätter.

– Strängare krav för hur man hanterar konsumentuppgifter innebär att fakturalösningar blir mer komplicerade i Danmark. Om du försöker expandera på en ny marknad utan rätt betalningslösningar ökar dina risker dramatiskt.

Storbritannien, en bedräglig marknad

Särskilt tydliga blir skillnaderna för företag som expanderar utanför de nordiska länderna. Enligt rapporten väljer många nordiska e-handelsföretag att först utvidga till Nederländerna och sedan till Tyskland, för att sedan sikta på Storbritannien. Europas största onlinemarknad.

– Tyska konsumenter är obenägna att ta risker och förväntar sig kunna returnera varor utan kostnad. Det här leder till merkostnader, vilket är en särskilt stor utmaning för nordiska företag inom mode och elektronik, säger Pauline Hermansson.

I Nederländerna domineras online-betalningar av iDEAL, ett utbrett lokalt betalningssystem med låga transaktionsavgifter. Enligt Arvato är det ett måste för alla e-handelssajter att stödja iDEAL för att nå framgång i Nederländerna även om betalning efter leverans och att handla på faktura ökar i popularitet.

Storbritannien däremot har stränga skydd för hur man får hantera konsumentuppgifter vilket försvårar betalning via faktura, med följd att korttransaktioner är den dominerande betalningsmetoden.

– Den här brittiska marknaden saknar naturligtvis inte risker, och i Storbritannien är bedrägerier dubbelt så vanligt som genomsnittet globalt och tolv gånger större än i Finland och Danmark. Därför är verktyg och processer för att hantera och förebygga bedrägerier ännu viktigare för företag som vill expandera i Storbritannien.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!