E-handelsplattformen Tictail läggs ner den 1 april 2019

Jätten Shopify tar över.

E-handelsplattformen Tictail har köpts upp av konkurrenten Shopify. Detta meddelade flera medier igår. Plattformen har sedan starten ändrat sin affärsmodell från att erbjuda individuella butiker till mer av ett marknadsplatstänk, något som också mött kritik från många e-handlare.

LÄS ÄVEN: Tictail om sin marknadsplats och kritiken

Annons
Annons

Det svenska bolaget har successivt ökat sin förlust samtidigt som man tagit in flera hundra miljoner i riskkapital. Under 2016 så skärde bolaget ner verksamheten och sade upp ett tiotal anställda.

Nu står det alltså klart att Tictail inte kommer att leva vidare. Även om Shopify går in och köper Tictail så kommer plattformen att läggas ner den 1 april nästa år, meddelar Breakit.

Erbjuds flytta till Shopify

Uppköpet görs inte med pompa och ståt och medan Tictail inte kommenterar det alls så ska Shopify endast ha sagt följande:

- Shopify kommenterar inte enskilda förvärv, men vi förvärvar ibland företag för att föra särskild talang eller teknik till organisationen, för att komplettera och förbättra våra befintliga erbjudanden, kommenterar Sheryl So, pressansvarig på Shopify.

Shopify kommer nu att erbjuda alla Tictail-användare att flytta över till deras plattform och kundbasen är gissningsvis det som den globala plattformen varit ute efter. Samtidigt så försöker nu andra konkurrenter sno åt sig kunderna som hamnat i kläm.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!