E-handelsuppstickaren mot miljardnotering i USA

Stor framgång med gruppköp och sociala funktioner.

En före detta Google-ingenjör, Colin Huang, ska ha startat upp e-handeln Pinduoduo i Kina. En näthandel som enligt Bloomberg ska fungera lite som en kombination av Groupon och Facebook. Det handlar alltså om gruppköp, där kunder samlas kring ett erbjudande för att på så sätt få ett lägre pris.

Rankad trea

Erbjudandena ska bland annat spridas genom den populära Tencent-ägda chattappen Wechat. Tencent ska också vara en av ägarna i Pinduoduo, tillsammans med riskkapitalbolaget Sequoia.

Annons
Annons

Pinduoduos affärsidé har visat sig fungera bra och enligt Bloomberg ska e-handeln nyligen gått om jätten JD.com i antalet aktiva dagliga användare. Pinduoduo ska dock vara rankad som trea bland kinesiska e-handlare, efter Alibaba och JD.

Inte lönsam

Företaget, som endast är tre år gammalt, ska förra året ha sålt varor för strax över 140 miljarder yuan, eller runt 190 miljarder kronor. E-handeln är dock inte lönsam, utan gjorde samtidigt en förlust på 80 miljoner dollar.

E-handelsföretaget har nu ansökt om en börsnotering i USA, vilken väntas dra in en miljard dollar. Enligt källor har företaget redan dragit in runt en miljard dollar i en investeringsrunda, som ägde rum i april i år, och som samtidigt ska ha värderat bolaget till runt 15 miljarder dollar. Mer pengar verkar dock behövas i fajten mot e-handelsgiganter som Alibaba.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!