E-handlande svenskar vägrar acceptera långsamma sajter

En av tio kan överge ett varumärke för gott om sajten laggar, visar ny studie.

Allt mindre tålmodighet med långsamma e-handelssidor och appar och stadigt ökande krav på bättre webbupplevelser. Och mest krävande av alla är e-handlande svenskar. Det visar i alla fall en ny studie från svenska företaget Apica, som jobbar globalt med prestandatester.

75 procent vill ha snabbare sajter

I undersökningen deltog sammanlagt 2250 personer i Sverige, USA och Storbritannien och resultaten ska enligt Apica visa på att 75 procent förväntar sig att hemsidor och appar laddar snabbare idag än för tre år sedan. Lika många menar att långsamma svarstider och dåliga e-handelssajter påverkar deras benägenhet att köpa från e-handeln ifråga negativt.

Annons

- Dessa resultat visar att digitala konsumenter har ett begränsat tålamod med sajter och appar som är långsamma eller har undermålig prestanda. Det finns en tydlig allmän förväntan att sajter och appar ska prestera allt snabbare och bättre, säger Apicas VD Carmen Carey i ett pressmeddelande.

Svenskar minst lojala

Över hälften - 60 procent - uppger också att de blir mindre lojala med varumärken som levererar dåliga webb- och appupplevelser och en av tio säger sig till och med vara beredd att sluta handla av ett varumärke med en långsam hemsida - för gott.

Dessutom ska det enligt undersökningen vara så många som 80 procent som berättar för sina vänner om sina dåliga upplevelser av olika e-handelssajter.

Okej med max en timmes nedtid

Något tålamod att tala om, har de e-handlande kunderna inte heller. Apica menar att fler än var tredje överger långsamma sajter och appar - och att drygt hälften inte accepterar att en sajt ligger nere i flera timmar, exempelvis i samband med underhåll. Att företaget bakom sajten tydligt kommunicerar vad som pågår, hjälper inte heller.

Maximalt en timmes nedtid är okej, tycker hälften av deltagarna i studien. Men 13 procent förväntar sig att en sajt alltid ska vara tillgänglig, oavsett omständigheter. 

Svenskar överger sega varumärken

Samtidigt visar studien att de mest otåliga nätkunderna är svenskar. Varumärkeslojaliteten bland våra inhemska konsumenter är dels betydligt lägre än hos e-handlande kunder i England och USA.

Dessutom är de flesta svenskar - 73 procent - beredda att vända sig till konkurrenten när ett varumärke levererar en nätupplevelse som de blir besvikna på. Motsvarande siffra för exempelvis amerikaner är enligt studien 60 procent. Endast fem procent av svenskarna hade i studien överseende med dåliga upplevelser i samband med e-handel.

Britter väntar i 10 sekunder

Samtidigt är svenskarna mer otåliga. När två tredjedelar av amerikanerna och britterna står ut med att vänta i upp till tio sekunder på att en app eller sida ska ladda klart, har sex av tio svenskar fått nog långt innan dess.

Annons

Svenskar är även mer otåliga än det internationella genomsnittet med långsamma svarstider; Medan två av tre amerikaner och britter står ut med att vänta tio sekunder på att en sajt eller app ska ladda klart, klarar bara fyra av tio svenskar denna väntan utan att överge sajten/appen.

- Det är intressant att svenskar har såpass mycket högre krav på sina digitala upplevelser och leverantörer än vad amerikaner och britter har på sina. Sverige har alltid legat i framkant inom internet och e-handel och svenska konsumenter är erfarna och och kunniga  - och därmed även mer krävande, säger Carmen Carey.

Undersökningen har genomförts för Apicas räkning av det brittiska undersökningsföretaget 3Gem.

Annons