E-handlare är dåliga på E-post enligt Ehandelsindex

Häromdagen lanserade vi vårt nya mätverktyg Ehandelsindex som ska kartlägga hela Sveriges e-handel. Alla siffror ifrån vårt index är inte huggna i sten ännu, men vissa uppgifter är mer eller mindre säkra. Preliminära siffror ifrån Ehandelsindex visar till exempel att 18 procent av Sveriges e-handlare har en responsiv nätbutik. 28 procent av dessa har dock fortfarande kvar en desktopsida och kör en responsiv mobil/tablet-sajt vid sidan om.

Medan en responsiv nätbutik inte är något affärskritiskt, man kan fortfarande ha en klassisk mobilanpassad butik, så är en annan upptäckt i Ehandelsindex potentiellt mer alarmerande.

Av de 1600 olika saker som vi mäter inom svensk e-handel så är en av dessa SPF-records. SPF-record är ett välanvänt sätt att hindra oönskad e-post att spridas. Eller i fallet där man är avsändare, se till att ens nyhetsbrev inte hamnar i skräppostfiltret.

Annons

Få anger SPF-records

Enligt Ehandelsindex använder endast 20 procent av Sveriges e-handlare SPF-records. Det är förstås en hel del men ändå långt ifrån en siffra som bör täcka alla e-handlare som skickar nyhetsbrev. Det finns även andra anledningar att använda SPF som vi kommer till. Om det i sin tur skulle vara så att endast 20 procent skickar nyhetsbrev så är det förstås ett annat problem, då nyhetsbrev är ett av de billigaste sätten att generera försäljning.

Vi gissar dock att det snarare är så att alla inte använder SPF eller vet hur man gör. Med tanke på att vi själva missat att ställa in det för Ehandel.se, vilket vi upptäckte idag, så kan det vara något man lätt förbiser. Vi frågade vår grundare Dan Nilsson, som just nu jobbar hårt med Ehandelsindex, hur vi kunnat missa detta samt om 20 procent verkligen kan stämma.

– Det är antagligen många små butiker som skickar mindre volymer brev som drar ner statistiken men oavsett borde fler åtgärda detta. Något pinsamt såklart att vi själva står nummer ett på skämslistan, säger Dan Nilsson, ansvarig för Ehandelsindex.

Enkelt förklarat är SPF en del av DNS-inställningarna (Domain Name Server) för din domän. Säg att du äger www.minsuperfinabutik.se så hittar man oftast i DNS-inställningarna en pekning mot det webbhotell där butiken faktiskt huserar och inställningar för e-postleverantör, exempelvis Gmail.

Det finns även ett "fält" vid namn SPF som står för Sender Policy Framework. Detta har skapats för att e-postservrar ska kunna varifiera att ditt nyhetsbrev, som du kanske skickar ifrån nyhetsbrevstjänsten MailChimp, faktiskt kommer ifrån dig (minsuperfinabutik.se).

Hur du konfigurerar SPF

För att det hela ska fungera ska du i dina DNS-inställningarna ange, via SPF, att minsuperfinabutik.se kommer skicka nyhetsbrev ifrån mailchimp.com, enkelt förklarat. Detta är något som mailservrar runtom i världen, och i Sverige, enkelt kan kontrollera. Dessa kan då, utan att fundera på saken, skicka vidare ditt nyhetsbrev med 30 procent rabatt. Ett fantastiskt erbjudande som annars kanske hade hamnat i skräpposten.

Annons

Get a Newsletter som är den största fristående nyhetsbrevstjänsten, enligt Ehandelsindex, har en guide för hur du konfigurerar SPF och därmed undviker att hamna i spamfiltret.

Med detta sagt så betyder det givetvis inte att nyhetsbrev ifrån nätbutiker utan SPF kommer att slängas av alla e-postservrar. Men det är en hygienfaktor som bör efterföljas av alla nätbutiker, och speciellt de som använder en extern nyhetsbrevstjänst. En korrekt SPF hindrar även andra att skicka falska e-postmeddelanden ifrån din domän, något som förstås kan vara bra att skydda sig mot.

Å Ehandelsindex vägnar vill vi alltså uppmana er att kontrollera så att ni använder SPF. Det kan i teorin automatiskt ge bättre genomslag på dina nyhetsbrev och generera mer försäljning, beroende på hur du skickar ut dem.

Annons