E-handlare anklagades för BDSM-reklam – frias av RO

Svartklädd man tystade grannarna.

Företaget Pause Ljud & Bild, som utöver en fysisk butik i Stockholm driver en e-handel, har hamnat i blåsväder på grund av en Youtubereklam för ljudtillbehör som visades i julas. Reklamen, som är cirka två och en halv minuter lång, visar en äldre dam som ringer till Pause Ljud & Bild för att framföra att hennes granne har en högljudd fest.

Fastkedjad man släpps fri

Turligt nog kan Pause Ljud & Bild släppa loss “The Audiolord” som sitter fastkedjad med en hundmatsskål i ett rum i företagets källare. The Audiolord, som är helt svartklädd med en mask och har ett par stora hörlurar på sig, kommer hem till damen, lägger handen över hennes mun och monterar sedan en ljudanläggning i hennes lägenhet.

Annons

Den spelar så småningom så pass högljudd musik att grannarna på festen intill drabbas av näsblod medan The Audiolord dansar omkring. Reklamen avslutas med att speakerrösten säger ”visit pauseaudiolord.com for more information on how to silence your neighbours forever”, samt en disclaimer som varnar för att testa samma sak hemma.

Visades mellan barnfilmer

Reklamen ska ha visats mellan tecknade barnfilmer på Youtube, och fått en privatperson att reagera med en anmälan till Reklamombudsmannen.

- Enligt anmälaren är reklamfilmen stötande då den anspelar på BDSM-sex och att ”The Audiolord” förefaller vara en inlåst sexslav. Reklamen är riktad till barn då den visats mellan tecknade filmer på Youtube under julen och att detta är högst olämpligt. Anmälaren finner det problematiskt att reklamfilmen an­spelar på våld genom att visa bilder på blod som sprutar från öron och näsa, samt att man antyder att ”The Audiolord” är en slags ”hitman for hire” som kan lära grannarna en läxa, återger RO.

Och det räcker inte där.

- Vidare menar anmälaren att festen som visas i reklamfilmen uppmanar till konsumtion av droger. Anmälaren anser sammanfattningsvis att reklamfilmen är stötande, visar brist på socialt ansvar samt saknar adekvat markering om olämpligt innehåll för barn.

Inspirerad av Pulp Fiction

Annonsören, det vill säga Pause Ljud & Bild, har däremot angivit att reklamen är inspirerad av filmen Pulp Fiction och att den är tänkt att anspela på humor. E-handlaren har dessutom påpekat att filmen inte har markerats som olämplig av varken Youtube eller Google.

- Annonsören har heller inte mottagit någon som helst kritik från övriga 113 000 personer som såg filmen på Youtube. Annonsören ser ingen anledning till att denna annons inte skulle ha publicerats. Det är olyckligt att anmälaren har misstolkat filmen.

"Har inte riktats till barn"

Reklamombudsmannens opinionsnämd - som friar företaget - konstaterar att vad som anses som stötande förstås skiljer sig från person till person. RO “finner att reklamen av en gen­omsnittskonsument sannolikt uppfattas som överdriven och gjord på ett filmmanér”.

Annons

- Detta kan i och för sig upp­fattas som obehagligt för vissa reklammottagare. Nämnden finner dock inte att framställningen är stötande i reglernas mening för den målgrupp som den riktas till. I reklam­filmen visas inte barn eller ungdomar. Filmen har inte heller riktats till barn eller ungdomar. Att den har kunnat ses av barn och ungdomar som har sett på Youtube, innebär inte i sig att den kan anses vara riktad till en ung målgrupp och att särskild aktsamhet därför ska iakttas, skriver RO.

Annons