E-handlare bantar bort alla matkassar som innehåller kött

Tack och hej till över hälften av utbudet.

De färdiga matkassarna har befunnit sig på ett sluttande plan i ett tag nu, och tillväxten för mat på nätet sker nu så gott som enbart hos de företag som låter kunderna plocka ihop sin mix själva.

LÄS ÄVEN: Ny ökning för lösplocket - middagskassarna gick back

Annons
Annons

"Ett nytt strategiskt beslut"

Men att många kunder alltså gärna vill välja sin mat själva, verkar inte beröra de företag som trots allt sysslar med färdigplockade kassar. Vi har tidigare kunnat rapportera att Middagsfrid skulle sluta med chark i sina kassar, helt enkelt eftersom den typen av produkter inte gick ihop med företagets filosofi.

LÄS ÄVEN: Middagsfrid vill inte göda korvsamhället vi lever i

Nu väljer en annan leverantör av middagskassar - Årstiderna - en liknande linje. Bolaget meddelar i dag att de kassar som innehöll nöt- och fläskkött snart är ett minne blott.

- Det har nu tagits ett nytt strategiskt beslut som innebär ännu ett steg mot en grönare framtid för Årstiderna. Företaget slutar producera alla sina matkassar innehållandes nöt- och fläskkött. Det betyder att HälsoMatkassen, OriginalMatkassen, Barnvänliga Matkassen och SparMatkassen utgår och inte längre kommer produceras.

Fågel och fisk får ok

Kapningen av utbudet innebär att Årstiderna i dagsläget har kvar tre kassar för kunderna att välja mellan. Den enda av dem som innehåller någon form av kött är den så kallade Flexitariankassen.

- Anledningen till att just denna matkasse får lov att stanna är för att fisk och fågel inte har samma miljöpåverkan som nötkött och matkassen har två vegetariska dagar.

"Mestadels positiva kommentarer"

Framöver kommer Årstiderna att släppa nya kassar, som alla ska innehålla vegetariska eller veganska alternativ.

- Vi har mestadels fått positiva kommentarer från våra kunder som förstår vårt strategiska beslut och tycker vi agerar helt rätt för att minska vår klimatpåverkan och slå ett extra slag för en grönare livsstil för miljöns skull. Vi kommer självklart fortsätta att lyssna på våra kunder men kommer i framtiden endast utveckla gröna produkter, säger Rachel Seow Sosa, marknads- och försäljningschef på Årstiderna.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!