E-handlare var expert på ballongmagar – fälls av RO

Dietister med 15 års erfarenhet skulle specificera sin expertis.

Företaget Belly Balance Sverige AB, som driver e-handeln Bellybalance.se, har fällts av Reklamombudsmannen för vilseledande marknadsföring. Detta då personerna bakom företaget i en annons i papperstidningen Allt om mage utgett sig för att vara experter på mag- och tarmsjukdomen IBS, Irritable Bowel Syndrome.

I annonsen ska företaget under rubriken "Sveriges IBS-experter", deklarerat att de kan hjälpa kunderna "att få en lugn och glad mage". Annonsen ska även ha gjort reklam för en bok på samma tema, samt uttryckt att det finns en rabattkod som den intresserade kan använda om de vill köpa boken i företagets e-handel.

Annons

"Ingen specialisering"

En privatperson reagerade på annonsen, som denne uppfattade som otydlig. Det framgick inte ifall informationen var redaktionellt material eller reklam, menade anmälaren. 

- Antingen missleder man läsarna att tro att det är redaktionellt material eller så försöker man på annat sätt lura läsaren genom denna smygreklam kombinerad med vanlig reklam. Det framgår inte tydligt att det hela är en annons, sammanfattar RO personens ståndpunkt.

Dessutom reagerade anmälaren på påståendet att företaget skulle vara "Sveriges IBS-experter", som denne menade inte går att styrka då någon specialisering mot just den sjukdomen inte tycks finnas hos de som driver företaget.

Behandlat 10 000 IBS-patienter

Bakom Bellybalance.se står Sofia Antonsson och Jeanette Steijer, som båda är legitimerade dietister. I sitt bemötande till RO skriver de att de visst anser sig vara experter på IBS, då de bland annat ska implementerat en specifik kostbehandling mot sjukdomen inom svensk sjukvård.

Dessutom menar de att de löpande har olika utbildningsuppdrag för andra dietister om just IBS, samt har 15 års erfarenhet av "magrelaterade diagnoser". Enligt egen utsago ska de ha behandlat närmare 10 000 patienter med IBS och dietisterna påpekar även att titeln "expert" inte är namnskyddad, utan baseras på deras egen bedömning.

Tidningen Allt om mage, som drivs av Mag- och tarmförbundet, har bland annat kommenterat att varken tidningen eller annonsören haft någon avsikt att vilseleda läsaren.

"Annonsören ska styrka påståendet"

Reklamombudsmannen skriver i sitt utlåtande att de bedömer att annonsen faktiskt är tillräckligt reklamidentifierad. Däremot tycker RO att påståendet "Sveriges IBS-experter" inte är preciserat.

- Annonsören ska därför kunna styrka alla nära till hands liggande tolkningar av påståendet. Reklamombudsmannen finner inte att ann­on­sören har styrkt påståendet på detta sätt. Annonsen är därför vilseledande, avslutar RO sitt utlåtande.

Annons

Även i e-handeln använder sig Belly Balance av påståendet att de är experter och för den som googlar på företagets namn finner man snabbt rubriken "Belly Balance - din hjälp vid IBS, ballongmage och orolig mage", som tar besökaren vidare till hemsidan. Denna marknadsföring är dock inget som Reklamombudsmannen tagit ställning till i bedömningen av annonsen.

Annons